Martin de Coninck
Martin de Coninck Motoren 17 dec 2022
Leestijd: 2 minuten

Onze custom-bike van het jaar: de Ducati Fuse van Revival Cycles

Meer dan zeven jaar arbeid en duizend arbeidsuren waren nodig om deze unieke stalen ros te bouwen. Het resultaat is niets minder dan verbluffend. De museumwaardige Ducati Fuse van Revival Cycles is in onze ogen de custom-bike van het jaar 2022.

Met een prijskaartje van 500.000 dollar is de Ducati Fuse niet voor iedereen weggelegd. Ach, we mogen altijd dromen. Bovendien is motorrijden ook heerlijk met een aftandse Japanner tussen je benen. Toch, om de droom levend te houden, vertellen we waarom deze Ducati Fuse, gebouwd door Revival Cycles, zo bijzonder is.

De Ducati Fuse is zoals een custom-bike bedoeld is

Sommige custom-bikes zijn vrij rudimentair met slechts een handjevol kleine aanpassingen. Datzelfde kan zeker niet gezegd worden over de Ducati Fuse, waarbij alleen de wielnaven en het motorblok van de originele Ducati Monster 1100 zijn overgebleven.

Boyd-Ducati35
(Afbeelding: Revival Cycles)
Revival Cycles, ducati, custom bike
(Afbeelding: Revival Cycles)

Het resultaat: een prachtige samensmelting van onderdelen, die tot in het kleinste detail zijn afgewerkt. Zo wordt jouw blik direct gevangen door het roestvrijstalen latwerk frame, de machinaal bewerkte achterbrug, het op maat gemaakte lederen zadel en de prachtige zevenlaagse bloedrode verflaag. Ook de uitlaat van de Ducati Fuse is bijzonder fraai en kronkelt als een tropische gifslang langs het motorblok.

Samenwerking Revival Cycles met fenomeen Ed Boyd

Alan Stulberg, oprichter van Revival Cycles, koos bij dit project voor een samenwerking met Ed Boyd, de voormalig vicepresident design van Dell en voormalig technologie-ontwerper bij Sony. Een man met voldoende visie dus, hoewel Boyd voornamelijk ervaring had met elektronica. Toch was het vanaf meet af aan duidelijk dat de beste man een geweldig oog voor esthetiek heeft, met als resultaat dus de prachtige rode sculptuur van 500.000 dollar.

Revival Cycles, ducati fuse, custom-bike, motor, caféracer
(Afbeelding: Revival Cycles)
(Afbeelding: Revival Cycles)

Het oorspronkelijke bouwbudget voor de Ducati Fuse was trouwens vastgesteld op 100.000 dollar. Dat werd ruimschoots overschreden, mede door constante wijzigingen die Ed Boyd tijdens de bouw doorvoerde. Uiteindelijk werd er zo’n 500 uur aan arbeid door het toilet gespoeld. Bekijk hier alle foto’s tijdens het bouwproces.

Liever een betaalbare custom-bike? Check dan deze brute, doch betaalbare custom bikes.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.