Thomas Aalderink
Thomas Aalderink Auto's & Motoren 29 okt 2020
Leestijd: 3 minuten

Consumentenbond: dit zijn de 27 meest (on)betrouwbare automerken

Iedereen stelt andere eisen aan een auto, maar niemand wil een onbetrouwbare bolide op de kop tikken. Gelukkig doet de Consumentenbond hier onderzoek naar. Een jaar lang vroegen ze de eigenaren van verschillende merken hoe vaak ze bij de garage stonden en of ze tevreden zijn over hun auto. Daar is een interessante lijst met (on)betrouwbare merken uit komen rollen, waarop Tesla zijn debuut maakt.

Tussen juni 2019 en juni 2020 heeft de Consumentenbond flink rondgevraagd. 8.000 autobezitters deden uiteindelijk mee. Ze lieten weten welke auto ze reden, hoe vaak ze met onverwachte problemen bij de garage stonden en of ze een beetje tevreden zijn met hun aankoop. Eigenaren met een auto die ouder is dan 2010 moesten ook hun kilometerstand doorgeven. Hier werd rekening mee gehouden in de eindbeoordeling zodat deze wel eerlijk is.

Aziatische merken het meest betrouwbaar

Al deze uitkomsten werden door de rekenkamer van de Consumentenbond verwerkt en daar kwam per merk een tevredenheidsscore uitrollen. Zo kon er een ranglijst opgesteld worden met daarop de meest (on)betrouwbare merken. En daar zullen ze vooral in Azië heel blij van worden. In de gehele top tien staat namelijk maar één merk dat niet uit een Aziatisch land afkomstig is. Die eer is voor Mini. Het Britse merk dat nu in Duitse handen is, staat met een mooie acht op een gedeelde zevende plek.

Daarboven vinden we alleen maar Aziaten. Toyota, Mazda, Suzuki en Mitsubishi vormen de subtop. Deze merken kregen een net iets mindere beoordeling dan absolute top. De top drie is volledig Japans. Honda staat op de derde trede van het ereschavot, het zilver gaat naar Subaru en bovenop de berg staat Lexus. De luxe-afdeling van Toyota werd beoordeeld met een 8,8 in is daarmee lijstaanvoerder.

Duitse luxemerken vallen buiten de top 10

De top tien wordt afgesloten door Hyundai en Kia. Pas daarna is het tijd voor de Duitsers. Mercedes en BMW komen met respectievelijk een 7,5 en een 7,4 net te kort. Audi krijgt een 6,4 en vinden we pas op plek twintig. Net achter Volvo en vlak voor Volkswagen.

Ook de Franse merken maken geen beste beurt. Citroën en Peugeot staan 25ste en 26ste. Alleen Alfa Romeo scoort nog lager. Renault doet het met een 17de plek een stuk beter, maar ziet ook dat hun budget merk Dacia een half punt beter scoort en met een zeven op de dertiende plek staan. Ook de positie van Seat is opmerkelijk. Het Spaanse merk stond vorig jaar met een onvoldoende onderaan, maar heeft zich gerevancheerd. In 2020 staan ze met een 6,6 op een gedeelde vijftiende plek (samen met Ford)

Het debuut van Tesla

Een ander belangrijk verschil met de lijst van vorig jaar is de toevoeging van Tesla. Het Amerikaanse merk is inmiddels lang genoeg op de Nederlandse wegen te vinden om mee te doen. Helaas is het geen droomdebuut. Met een 6,3 staat de elektrische auto van Elon Musk op een gedeelde 22ste plek. Volgens de consumentenbond heeft het merk daar zelf ook schuld aan. Updates blijken in sommige gevallen problemen niet op te lossen, maar de auto slechter te maken.

Nu klinkt het alsof Tesla het slecht gedaan heeft, maar dat valt wel mee. Een 6,3 is een goede voldoende en dezelfde beoordeling die Skoda en Volkswagen kregen. Voor een relatief jong merk is dat nog niet eens zo’n slechte prestatie. Daarnaast laat de Consumentenbond weten dat de Model 3 de meeste positieve beoordelingen kreeg. Elon Musk is dus op de goede weg.

De meest (on)betrouwbare automerken van 2020

Positie Merk Cijfer
1. Lexus 8,8
2. Subaru 8,6
3. Honda 8,4
4. Mazda 8,3
Toyota 8,3
6. Suzuki 8,2
7. Mini 8
Mitsubishi 8
9. Hyundai 7,7
10. Kia 7,6
11. Mercedes-Benz 7,5
12. BMW 7,4
13. Dacia 7
14. Fiat 6,7
15. Ford 6,6
SEAT 6,6
17. Nissan 6,5
Renault 6,5
Volvo 6,5
20. Audi 6,4
Opel 6,4
22. Skoda 6,3
Tesla 6,3
Volkswagen 6,3
25. Citroën 6,2
26. Peugeot 6,1
27. Alfa Romeo 5,7

Het complete onderzoek van de Consumentenbond lezen en de scores per model zien, kan hier.

Tesla verliest wel vaker van Duitse merken

Onlangs stond Tesla ook al niet zo hoog in een andere test. Euro NCAP deed onderzoek naar rijhulpsystemen en Tesla kreeg een verrassend lage beoordeling. Daar zat overigens wel een opmerkelijk reden achter, want technisch gezien was de auto van Elon Musk verreweg het beste. Waarom Audi, BMW en Mercedes toch een veel hogere beoordeling kregen, lees je hier.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.