Noah Korevaar
Noah Korevaar Films & Series 29 okt 2020
Leestijd: 3 minuten

Strijd achter de schermen: uitstel No Time to Die kost miljoenen

Hoeveel is een onuitgebrachte James Bond-film waard? Dat pittige vraagstuk is opeens zeer actueel. No Time to Die, de laatste Bond-film met Daniel Craig als 007, is uitgesteld tot april 2021. Nu het virus echter opnieuw oplaait lijkt zelfs die deadline veel te ambitieus. Maar wat is het alternatief?

Het is dan ook geen shockerend gegeven dat moederbedrijf MGM alternatieve opties aan het verkennen is. Oftewel: streamingdiensten. Het gereputeerde Hollywood-magazine The Hollywood Reporter beschrijft in een interessant stuk de gesprekken en problemen die achter de schermen spelen.

No Time To Die op Netflix?

Het is namelijk niet slechts een kwestie van afwachten. Elke maand dat No Time to Die op de plank blijft liggen, kost MGM 1 miljoen dollar. De distributeur heeft geld geleend om de Bond-film te produceren, een bedrag waar elke maand 1 miljoen dollar aan rente bovenop komt.

Een kostenpost die flink de balans drukt, en die pas weggestreept kan worden als de film uitkomt.

MGM lijdt

Met zo weinig perspectief op beterschap is het dan ook logisch dat studio’s alternatieven onderzoeken, volgens Hal Vogel, CEO van Vogel Capital Research:

“MGM lijdt. Elke grote distributeur heeft op dit moment een stapel niet-uitgebrachte dure films. De stapel wordt met de dag groter ”, aldus de expert. “Deze films zijn inventaris. Ze liggen op de plank zonder rendement op hun investering. Zelfs bij een lage rente stapelen de rentelasten zich op. Dus de streamingroute verkennen is niet zo gek. Je hebt het geld uitgegeven. En je krijgt het niet snel terug. ”

Daar bovenop komt dat MGM al voor No Time to Die het financieel zwaar had. Niet voor niks doen al sinds begin vorig jaar geruchten de ronde dat Netflix en Apple in de race zijn om het complete bedrijf over te nemen.

Apple legt geld op tafel

Naar verluidt is Apple de enige die nu een concreet bedrag heeft geboden voor de streaming-rechten van No Time to Die. Dan hebben we het over een bedrag tussen de 350 en 400 miljoen dollar. Daarvoor zou de techgigant dan twaalf maanden de wereldwijde streaming-rechten krijgen. Volgens bronnen van The Hollywood Reporter had MGM echter rond de 700 tot wel 800 miljoen dollar in gedachten.

En EON dan?

Wat een dergelijke deal nog complexer maakt is dat MGM niet de volledige eigenaar van de James Bond-franchise is. De ander helft is in handen van EON Productions, een bedrijf dat geleid wordt door Barbara Broccoli, dochter van de originele Bond-producent. Volgens verschillende bronnen was zij niet ingelicht over de gesprekken met streamingdiensten. Toen ze wel de plannen te horen kreeg, stak ze er naar verluidt direct een stokje voor.

Broccoli is een groot voorstander van de bioscoopervaring, en ziet lanceren op een streamingdienst als een zet die het merk James Bond blijvende schade zal berokkenen. 007-films worden volgens insiders gezien als een luxeproduct, een stuk schaarste, in tegenstelling tot de lawine aan Marvel-films die elke studio probeert te evenaren.

Onbekend terrein

Maar ja, uiteindelijk draait het allemaal om geld. Welke argumenten en afwegingen zwaarder gaan wegen, is praktisch onmogelijk om te voorspellen. De pandemie en de huidige situatie waarin MGM en EON zich in bevinden is compleet onbekend terrein. Hoe dan ook zal er iets moeten gebeuren op ten duur. Bond op de plank laten liggen is een zet die MGM zich blijkbaar niet lang kan veroorloven…

The Hollywood Reporter

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.