Alrik de Jong
Alrik de Jong Wheels 1 sep 2021

Deze doorbraak tackelt het pijnpunt van de elektrische auto

Het Chinese SVOLT zegt de elektrische auto voorgoed te veranderen. Tijdens de Chengdu Motor Show presenteerde de accubouwer een batterij zonder kobalt voor productie op grote schaal, en dat is een revolutionaire doorbraak te noemen.

Dat een elektrische auto beter is voor het milieu dan een brandstofauto, is onderhand wel bewezen. Maar er blijft ook kritiek op de het milieuvervuilende aspect tijdens de productie.

Batterij zonder kobalt en nikkel

De productie van de lithium-ion batterij is al sinds het begin het pijnpunt van een elektrische auto wat betreft het milieu. De grondstoffen kobalt en nikkel die hierbij worden gebruikt, zijn de twee meest vervuilende grondstoffen en die zorgen dan ook voor behoorlijk wat ophef.

svolt, batterij zonder kobalt en nikkel, elektrische auto
De betreffende batterij (Afbeelding: SVOLT)

IBM bedacht al eens met een vergelijkbare batterij zonder kobalt en nikkel, maar het bedrijf was niet in staat deze op grote schaal te produceren voor de automarkt. Het Chinese SVOLT gaat dat dus wel doen.

Schonere elektrische auto met grote actieradius

Met een accu zonder kobalt is een elektrische auto schoner, maar hoe zit het met de kwaliteit van de batterij? Volgens het Chinese SVOLT wordt er niets ingeleverd, integendeel. “Een gemiddelde wagen met deze accu kan op een volle lading 600 kilometer afleggen en sprint in 5 seconden naar de 100 kilometer per uur”, aldus de accubouwer. De cumulatieve testkilometers bedragen 800.000 en volgens het bedrijf zijn de testgegevens uitstekend.

Een ander voordeel van deze batterij is dat de kosten van kobalt de komende jaren oplopen door een schaarste, die volgens voorspellingen vanaf 2026 serieuze vromen aanneemt. Als het goed is, wordt een elektrische auto dankzij deze doorbraak dus ook nog goedkoper. Lees hier meer over de technische specificaties van de kobaltvrije accu.

Ook Elon Musk werkt met Tesla aan een batterij zonder kobalt. Lees daarover meer in dit artikel van Forbes.

Reageer op artikel:
Deze doorbraak tackelt het pijnpunt van de elektrische auto
Sluiten