Jan de Raab
Jan de Raab Health 26 jul 2019

Afvallen door meer water te drinken: feit of fabel?

Sneller afvallen door meer water te drinken. Is dat nou uit de lucht gegrepen of echt waar? Het heeft in ieder geval voordelen. De wetenschap geeft antwoord.

Veel onderzoeken ondersteunen de theorie dat het drinken van water gunstig is als je wil afvallen. Hydratatie is bovendien van belang voor een goede werking van tal van lichaamsprocessen zoals de spijsvertering en het functioneren van de spieren. De medische wetenschap is er echter nog steeds niet zeker van hoeveel invloed waterconsumptie heeft op het afvallen.

Water drinken en afvallen: 6 onderzochte voordelen

Wil je graag afvallen? Check dan de onderstaande voordelen van meer water drinken, op basis van onderzoeken.

  1. Water is een natuurlijke eetlustremmer

Het menselijk lichaam is in veel gevallen afhankelijk van de signalen die de hersenen ontvangen. Door water te drinken als onderdeel van je strijd tegen de kilo’s ben je het lichaam eigenlijk voor de gek aan het houden. Door water te drinken, geef je jouw hersenen het signaal dat je vol zit. Als gevolg daarvan gaan je hersenen je niet stimuleren om te gaan eten, je zit namelijk vol en dus is het niet nodig.

Dat het bovenstaande geen fabeltje is, blijkt uit een onderzoek uit 2014. Een groep van vijftig vrouwen met overgewicht werd gevraagd om gedurende een periode van acht weken voor de maaltijd minstens een halve liter water te drinken. Dat gold niet alleen voor het avondeten, maar ook voor het ontbijt en de lunch. De deelnemers maakten zonder uitzondering melding van een afname in gewicht, minder lichaamsvet en een verbeterd BMI. Daarnaast was er duidelijk sprake van het onderdrukken van een verminderde eetlust. Een eerder onderzoek liet dezelfde resultaten zien.

  1. Water verhoogt de verbranding van calorieën

Sommige onderzoeken suggereren dat de consumptie van water de verbranding van calorieën kan bevorderen. Bij een onderzoek uit 2014 kregen respondenten een halve liter koud water om te drinken. Dit zorgde bij alle deelnemers voor een hoger energieverbruik en dus een betere verbranding van calorieën.

De kritische lezer zal direct zeggen dat een dergelijk effect logisch is, je brengt immers een koude vloeistof in en als reactie zorgt het lichaam voor een betere verbranding omdat de lichaamstemperatuur stabiel moet blijven. Dit hoeft dus niet per definitie te betekenen dat water direct helpt bij een snellere verbranding van calorieën en een sneller proces van afvallen.

  1. Water helpt om afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen

Wanneer het lichaam is uitgedroogd, kan het lichaam het aanwezige afval niet correct verwijderen via de urine of de ontlasting. Water helpt de nieren om gifstoffen en afvalstoffen te filteren, terwijl het orgaan alle essentiële voedingsstoffen en elektrolyten vasthoudt. Wanneer het lichaam is uitgedroogd, houden de nieren juist vocht vast. Uitdroging kan daarnaast ook leiden tot problemen met de ontlasting. Met andere woorden, water is niet alleen gunstig als hulp bij het afvallen, het werkt ook preventief tegen gewichtstoename door een slecht functioneren van het lichaam.

  1. Meer water drinken kan de totale calorie-inname verminderen

Water is een gezond en calorievrij alternatief voor energiedrankjes of (vruchtensap). Natuurlijk is het lekker om aan de minimale vochtinname te voldoen door het drinken van vruchtensap, frisdrank of energiedrankjes. Ook koffie en thee zijn gunstig om je dorst te lessen op zomerse dagen. Echt ideaal is het niet, al deze drankjes baatten behoorlijk veel calorieën. De meeste mensen letten echter niet op de hoeveelheid calorieën die ze op deze manier binnen krijgen. Je kunt juist op een veel slimmere manier je dorst lessen én voorkomen dat de suikers in die drankjes zorgen voor gewichtstoename.

Elke dag een paar calorierijke dranken vervangen door water of andere niet-calorierijke dranken, zoals kruidenthee, kan op lange termijn voordelen hebben tijdens het afvallen.

Wetenschappers ontdekten tijdens een onderzoek in 2012 iets bijzonders. Het dagelijks vervangen van twee of meer hoogcalorische dranken door niet-calorische dranken gedurende 6 maanden leidde tot een gemiddeld gewichtsverlies van gemiddeld 2,5 procent onder de deelnemende vrouwen met overgewicht.

  1. Water is nodig om vet te verbranden

Zonder water kan het lichaam het opgeslagen vet of koolhydraten niet goed verbranden. En dat is best belangrijk. Het proces van het vetverbranding wordt lipolyse genoemd. De eerste stap in dit proces is hydrolyse. Hiervan is sprake wanneer watermoleculen interactie aangaan met triglyceriden (vetten) om glycerol en vetzuren te creëren. Dit klinkt erg technisch, maar het komt erop neer dat het lichaam water nodig heeft om vet om te zetten in energie. Het drinken van voldoende water is dus essentieel voor het verbranden van vet uit eten en drinken, evenals het verbranden van opgeslagen vet. Een klein onderzoek uit 2016 bevestigt dit.

  1. Water helpt bij trainingen

Een van de belangrijkste zaken als je wil afvallen, is lichaamsbeweging. Water namelijk om de spieren, bindweefsels en gewrichten correct te laten bewegen. Het helpt ook de longen, het hart en andere organen om effectief te functioneren tijdens lichamelijke inspanningen zoals gebeurt tijdens het sporten. Een goede hydratatie van het lichaam vermindert het risico op lichamelijke beperkingen bij het sporten, zoals spierkrampen en vermoeidheid. Drink daarom altijd water voor, tijdens en na het sporten om uitdroging te voorkomen.

🍊 Lees hier hoe 4 aanpassingen aan je ontbijt het afvallen versnellen

Medical News Today

Reageer op artikel:
Afvallen door meer water te drinken: feit of fabel?
Sluiten