4 tips waarmee jij het afvallen veel makkelijker maakt voor jezelf

Afvallen. Niemand vindt het leuk en veel mannen zijn er toch maar mooi dagelijks mee in de weer. Wat de ene maand werkt, lijkt nog geen maand later een kansloos verhaal en voelt een stap op de weegschaal als een roulette-spel. Maar, en we hebben dit al vaker verteld, in de basis is afvallen eigenlijk heel simpel.

Toch is het proces van gewichtsverlies wel veel complexer dan sommige trendy diëten doen geloven. Er zijn namelijk allerlei factoren die bijdragen aan het afvallen. Denk aan lichaamsbeweging, genen, lichaamssamenstelling, leeftijd, geslacht, dieet, hydratatie, stress, mindset en waarschijnlijk vergeten we nu nog een hoop.

Maar dat gewichtsverlies complex is, wil nog niet zeggen dat het ook moeilijk moet zijn. Voor diëtisten is het grootste deel van het werk vaak de houding van hun klanten ten opzichte van dieet en lichaamsbeweging vereenvoudigen.

Hier zijn dan ook vier voorbeelden van wapens die eenvoudig toe te passen zijn in de strijd tegen de kilo’s.

Eet het juiste

Honger hebben en je armoedig voelen is vaak een grote sta in de weg voor de meeste mensen die minder gaan eten. Maar zo hoeft het niet te zijn. De beste manier om dat te doen? Eet een dieet rijk aan gevarieerde eiwitten (eieren, vis, mager vlees), groenten en fruit, gezonde vetten (olijfolie, avocado, noten) en hoogwaardige koolhydraten (aardappelen, zoete aardappelen, volle granen, bonen en peulvruchten). Deze aanpak biedt de voedingsstoffen die nodig zijn om het uit te houden in de tijd van minder calorieën.

Plus, omdat jij je verzadigd voelt, blijf je makkelijker weg van alle troep die je in je mikkie kan gooien.

Koolhydraten horen er gewoon bij

Onderzoek ondersteunt zeker het gebruik van een goed, doordacht koolhydraatarm dieet voor vetverlies. Onderzoek ondersteunt echter ook verschillende andere goed doordachte diëten voor vetverlies (vetarm, mediterraan, plantaardig, enz.).

Er is niets magisch aan low-carb. Wat wel magisch is, is om manier van leven te vinden te vinden die je leuk vindt en die je gemakkelijk kunt volgen. Want het consequent kunnen volgen van een eetstijl is de grootste factor bij het bereiken van je doelen. Meer over deze instelling, lees je hier.

Afvallen en alcohol…

Alcoholgebruik is niet het slimste om te doen wanneer je af wilt vallen. Eéntje kan nog wel (denk aan de balans), maar bij meer loopt het al snel uit de klauwen. Voor je het weet heb je 400 calorieën naar binnen geslokt.

De manier om uw inname te verminderen is langzaam. Voor veel mensen is het simpelweg ook een manier van ontspannen. Het helpt dus om te werken aan andere manieren van ontsnapping. Zaken als meditatie, yoga, korte wandelingen maken, naar buiten gaan, spelen met je huisdier of waar je dan ook gelukkig van wordt. Het opbouwen van deze vaardigheden maakt het vaak aanzienlijk gemakkelijker om de alcoholinname te verminderen zonder het gevoel te hebben dat je jezelf berooft.

Ga de keuken in

Boodschappen doen en koken voor jezelf en je familie is een van de beste dingen die je nu al kunt doen voor je algehele gezondheid. Als je een hekel hebt aan koken, probeer dan er achter te komen waarom dat zo is.

Vind manieren om meer plezier te hebben in het bereiden van je voeding. Betrek je gezin of familie erbij. Streef naar relatief eenvoudige maaltijden. Zet wat muziek op. De sleutel is om jezelf niet te overdonderen in het begin. Of om meer af te bijten dan je kunt kauwen. Vind wat je al goed doet en begin daar.

Als je comfortniveau groeit, probeer dan de grenzen van die comfortzone beetje bij beetje te verleggen en langzaam je kennis en vaardigheden uit te breiden tot je een punt bereikt in de keuken waar je tevreden mee bent.

Reageer op artikel:
4 tips waarmee jij het afvallen veel makkelijker maakt voor jezelf
Sluiten