Frank Reinbergen
Frank Reinbergen Auto's & Motoren 9 mrt 2020
Leestijd: 3 minuten

Tweedehands Volvo C70 kopen? Dit is waar je op moet letten

Met de lente voor de deur is het een mooi moment om te gaan shoppen in het occasion-segment zonder dak. Een Volvo C70 springt al snel in het oog. Deze ruime Zweedse bolide werd na de lancering goed verkocht en daarom is het aanbod tweedehands riant. In 2005 werd de tweede generatie C70 geïntroduceerd die tot 2013 geproduceerd werd. Waar moet je op letten bij aanschaf van een Volvo C70?

Wie in Nederland graag cabrio rijdt heeft één groot probleem: het weer. Er zijn genoeg dagen dat rijden met een open kap niet ideaal is met het klimaat in Nederland. Wie een Volvo C70 aanschaft heeft dat probleem getackeld. De C70 is namelijk een zogeheten coupé-cabrio. De Zweedse coupé-cabrio beschikt over een driedelig vast dak. Met slecht weer rijd je een dikke coupé en zomers haal je lekker het dak eraf. Een nadeel van het complexe dak is wel het gewicht. Dit loopt al snel richting de 1.800 kilo en dat is voor de wegligging, het verbruik en de wegenbelasting niet ideaal.

Volvo C70
In de winter als stijlvolle coupé (Afbeelding: media.volvocars.com)

Tweedehands Volvo C70 aanschaffen

De tweede generatie C70 werd in 2005 geïntroduceerd en kreeg in 2010 en 2012 een facelift. Het exterieur ging flink op de schop en technisch zijn er ook dingen aangepast. Er zijn genoeg redenen om een C70 aan te schaffen. Zo is deze Volvo net als veel andere Volvo’s uitgerust met goede stoelen en is de veiligheid uitmuntend. Het is een comfortabele auto die een hoop rijplezier biedt, zowel in de winter als in de zomer. Verder heb je de mogelijkheid om je C70 uit te rusten met een prachtig klinkende vijfcilinder.

Volvo C70
In de zomer als ruime cabriolet (Afbeelding: volvomediacars.com)

Aandachtspunten

Helaas zijn er ook altijd wat aandachtspunten en dingen om op te letten. Zo is het uiteraard van belang dat het dak van de Volvo goed opent en sluit. Controleer de occasion op lekkagesporen en schade. Schade in het verleden kan de structuur van het dak aangetast hebben en dat kan op termijn voor problemen gaan zorgen.

Nog een aantal serieuze aandachtspunten vinden we onder de motorkap. Zo kunnen de T5-motoren, de vijfcilinder benzine, nog weleens wat olie verbruiken en slijten de turbo’s hard. Diesels hebben soms wat problemen rondom het roetfilter. Wat kleinere dingen om in de gaten te houden zijn bijvoorbeeld de airconditioning. Die kan slecht of helemaal niet werken door een lekkende condensor. Tot slot is het belangrijk dat de distributieriem tijdig vervangen is en als deze punten goed zijn dan blijft er een degelijke Volvo over.

Aanschaf Volvo C70

Je rijdt in een Volvo C70 vanaf ongeveer 5.000 euro. Let wel, je hebt dan een exemplaar met flink wat ervaring te pakken. Een nette en jonge C70 kost al snel het dubbele. Wat krijg je terug voor dat geld? Een prachtige Zweedse bolide met een tijdloos design, goede stoelen, en genoeg betrouwbaarheid. Ben je op zoek naar een cabrio om af en toe flink de bocht in te hoeken? Zoek dan verder, want daar is de Volvo niet op gebouwd. Het gewicht en stuurgevoel geven deze auto meer een comfortabel karakter.

Volvo C70 Interieur
(Afbeelding: volvomediacars.com)

Is een Volvo C70 toch niet helemaal wat je zoekt? Dan is een Saab 9-3 misschien wat voor jou.

Autovisie

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.