Verantwoord genieten van de zomer: welk ijsje is de meest gezonde keus?

Man, wat is het warm hè. Hou je het nog een beetje uit? We hopen van wel. Iets dat daar in ieder geval flink aan kan bijdragen, en tegelijkertijd ook nog eens knetter lekker is, is een verfrissend ijsje. Want warme temperaturen, vragen om koude traktaties. Maar, het liefst wel een beetje verantwoord. Wat is dan de beste keuze?

Van welke ijsjes mag jij ongestoord genieten?

Ten eerste, jij mag alles. En als jij de ene literbak ijs na de andere meeste wil maken: lekker doen. Ja, het wordt maar één keer zomer in 2019. En eerlijk, af en toe een ijsje eten kan geen kwaad. Sterker nog, het past zelfs in een gezond eetpatroon. Want: een gezond eetpatroon is het patroon dat jij het langste volhoudt. Heel goed.

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen de soorten ijs. De ene soort bevat meer calorieën, suiker of vet dan de andere. Wie voor minder calorieën kiest, kan het beste gaan voor waterijs of sorbetijs. Een waterijsje bevat meestal zo’n 40 calorieën en een bolletje sorbetijs bevat ook 40 calorieën.

Wie voor yoghurtijs kiest, gaat flink omhoog in het aantal calorieën: een bolletje telt 70 stuks. Daarna volgt roomijs en softijs met 100 calorieën. Waarbij roomijs relatief veel verzadigd vet en suiker bevat. Hmm, dat is dan weer jammer. Laten we het even concreet maken. Hoeveel calorieën zitten er in enkele populaire keuzes.

Calorieën X IJsjes?

  • Raket: 40 kcal
  • Bolletje (50 gram) sorbetijs: 40 kcal
  • Festini-perenijsje: 50 kcal
  • Bolletje yoghurtijs: 70 kcal
  • Solero: 98 kcal
  • Bolletje roomijs: 100 kcal
  • Mars Ice Cream: 140 kcal
  • Toef softijs (75 gram): 154 kcal
  • Cornetto Classic: 233 kcal
  • Magnum Almond: 272 kcal

Verzadigde vetten in ijs

De calorieën zijn natuurlijk niet het enige waar je op kunt letten. Weinig calorieën is misschien wel verantwoord, maar betekent dat dan ook dat het automatisch gezond is? Zeker bij ijs op melkbasis is het goed om te letten op de hoeveelheid verzadigd vet. Wat dat betreft zijn ijsjes op waterbasis (sorbet- en waterijs) een betere keuze dan ijsjes op melkbasis.

Hebben we nog een pro-tip voor je. Eén die zo voor de hand ligt, dat je het zowat zou vergeten: kies voor twee bolletje in plaats van vier en kieper deze in een bakje in plaats van op een hoorntje. Een hoorntje bevat vaak ook al zo’n 75 calorieën.

Voor de liefhebber delen we graag nog even de exacte cijfers. Waaruit bestaan de volgende ijsjes precies en hoeveel vetten en suikers zitten erin? Een overzicht.

  • Roomijs bevat per bolletje 11 gram suiker (bijna drie suikerklontjes) en 3,4 gram verzadigd vet.
  • Softijs bevat per toef 16 gram suiker (vier suikerklontjes) en 5 gram verzadigd vet.
  • Een sorbetijsje levert per bol van 50 gram, 9 tot 10 gram suiker (iets meer dan twee suikerklontjes) en geen verzadigd vet.
  • Een waterijsje bevat 9 tot 10 gram suiker (iets meer dan twee suikerklontjes) en geen verzadigd vet.
  • Een bolletje yoghurtijs bevat ongeveer 12 gram suiker (drie suikerklontjes) en 1,8 gram verzadigd vet.

Nu.nl

Reageer op artikel:
Verantwoord genieten van de zomer: welk ijsje is de meest gezonde keus?
Sluiten