Frank Reinbergen
Frank Reinbergen Auto's & Motoren 5 jan 2020
Leestijd: 3 minuten

Tweedehands BMW X5 kopen? Dit is wat je moet weten

De opvolger van de eerste generatie X5, de BMW X5 E70, is een auto die we relatief veel in het straatbeeld zien. Deze generatie werd tussen 2007 en 2013 geproduceerd. Het is de ultieme balans tussen sportief rijden en de praktische eigenschappen die een SUV biedt. Waar moet je op letten bij aanschaf van een tweedehands BMW X5?

De term SUV klopt eigenlijk niet bij de X5. BMW gaf zelf de term SAV aan dit segment; Sport Activity Vehicle. Het woord SUV doet te veel denken aan een ‘saaie’ praktische auto en dat is de BMW X5 niet. Voor wie een X5 nog niet sportief genoeg is bestaat er ook nog een coupé versie onder de naam X6. De tweede generatie X5 is een stukje groter dan zijn voorganger en kan daarmee (optioneel) plaats bieden aan zeven personen.

Aandrijving

De X5 is leverbaar geweest met grote benzine en dieselblokken. Je vindt in de motoren geen viercilinder terug, enkel zes of achtcilinders. Benzinemotoren beginnen vanaf 272pk in de 3.0i en dat loopt op tot een extreme 555pk in de X5M versie. Dieselmotoren beginnen vanaf 235pk en dat loopt op tot een dikke 381pk. Op de tweedehandsmarkt vind je voornamelijk zescilinder diesels terug in combinatie met een automaat.

Bron:Wheelsage/Aleksey

Aandachtspunten

Allereerst is het goed om in je achterhoofd te houden dat dit soort auto’s niet goedkoop zijn. Niet in de aanschaf, maar vooral ook de kosten na aanschaf. Een zware auto met veel vermogen brengt helaas veel brandstofkosten en bijvoorbeeld bandenslijtage met zich mee. Ga je een BWM X5 proefrijden controleer dan of er goede merkbanden onder zitten en dat de onderhoudshistorie volledig is ingevuld. Nog een nadeel van het gewicht van ruim 2.180 kg zijn de remmen die net een tandje harder slijten. Onderdelen vervangen moet dus relatief vaak en die zijn niet goedkoop bij BMW.

Let verder op alle elektronica. Zo kan het zijn dat bij de X5 het panorama dak niet helemaal goed afsluit, de achteruitrijcamera hapert of de elektronische handrem een storing geeft. De automatische versnellingsbak hoeft officieel nooit nieuwe olie te hebben. Mocht je een BMW kopen met wat kilometers is het toch aan te raden om de olie één keer te vervangen. Problemen met de transmissie zijn erg prijzig dus een keertje extra olie kan geen kwaad.

BMW X5 interior
Bron:Wheelsage/Aleksey

Aanschaf BMW X5

De BMW X5 is geen goedkope auto om te rijden maar je krijgt er ook een hoop voor terug. De auto stuurt goed ondanks het gewicht en biedt een hoop ruimte. Zelfs de instapmotoren bieden genoeg kracht en het geluid uit de zes of achtcilinder is een genot om naar te luisteren. Mocht je een X5 aan willen schaffen dan begint dat vanaf ongeveer 10.000 euro. Een net exemplaar met weinig kilometers kost al snel zo’n 35.000 euro. Houd er in het budget rekening mee dat er na de aanschaf wat kosten zullen komen en je kunt deze prachtige BMW op de oprit plaatsen.

Is de BMW X5 toch niet war voor jou? Lees dan het artikel over de BMW 5 series.

Autoblog

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.