Meer bewegen: zo realiseer je het zonder sportschool

Deze week kwam het nieuws dat de sportscholen nog even niet opengaan. Dat is natuurlijk flink balen, maar geen excuus om nog langer op de bank te blijven zitten. Maak van meer bewegen een prioriteit, kom (weer) in shape en zeg die coronakilo’s gedag.

Nu we de vrieskou achter ons gelaten hebben en de zon zich flink laat zien, is het de ideale tijd om buiten een training op te pakken. We geven je in dit artikel een aantal ideeën om actief aan je gezondheid te werken.

Meer bewegen: hoe kom je aan motivatie?

Stop met wachten totdat motivatie op een magische wijze uit de lucht komt vallen. Je kunt op de bank zitten wachten totdat je een sprankje motivatie krijgt, maar we kunnen je alvast verklappen dat dit héél lang kan duren. En zo kom je alleen maar in een negatieve spiraal terecht, want jouw gezondheid wordt niet beter van dat wachten.

Beter zet je zelf de eerste stap zonder op die motivatie te wachten. Wedden dat jij van jouw actie júíst motivatie krijgt om door te knallen?

Ga wandelen

Ben jij als een van de weinigen Nederlanders nog geen fan van het dagelijkse ommetje? Dan is dit de tijd om daar heel snel verandering in te brengen. Lopen is een van de minst belastende workouts voor je lichaam, en de gezondheidsvoordelen zijn enorm.

Zet je wekker een half uurtje eerder, en begin de dag met een flink aantal stappen op je stappenteller. Dit is niet alleen goed voor je mindset, maar ook voor je botten, spieren, stoelgang, hart- en bloedvaten én je hersenen. Wij zien alleen maar voordelen.

Meer bewegen met bodyweight workouts

Je hebt geen gym nodig om PR’s te zetten. Zet je borstspieren in vuur en vlam en werk aan je persoonlijke push-up record. Ren je snelste kilometer. Of leer de handstand. Blijf jezelf uitdagen, en je zult zien dat je er plezier in blijft hebben.

Niemand wordt blij van dezelfde workout routine dag in, dag uit herhalen. Zelfs niet als het de routine van Henry Cavill is.

Thuis trainen: een complete workout op lichaamsgewicht

Investeer in een dumbbell of kettlebell

Vorig jaar maart, aan het begin van de coronacrisis, was er een run op dumbbells en kettlebells en moest je heel wat bergen verzetten om een eigen thuisgym op de kop te tikken. Die storm is inmiddels iets gaan liggen, dus als je nog wil investeren in gewichten, dan is dit de tijd om dat te doen.

Met slechts één dumbbell kan je er al voor zorgen dat jouw training een stuk uitdagender wordt dan alleen met bodyweight. Natuurlijk is het anders dan in de sportschool, maar het is beter dan niets.

Sixpack kweken: 5 buikspieroefeningen met maar één dumbbell

Nog meer tips

Op zoek naar meer inspiratie om aan de slag te gaan? Kijk dan eens naar deze dagelijkse beweegroutines in de strijd tegen je lockdown-buikje. Check ook meteen jouw type lichaamsbouw, zodat je weet hoe je het beste kunt trainen en eten.

Reageer op artikel:
Meer bewegen: zo realiseer je het zonder sportschool
Sluiten