Noah Korevaar
Noah Korevaar Auto's & Motoren 21 jun 2023
Leestijd: 4 minuten

Hacker ontdekt en test geheime Elon Mode in zijn Tesla

Een Tesla-hacker heeft ontdekt dat de elektrische auto’s een verborgen Elon Mode hebben. Ja, dat is letterlijk de naam, en ja, de hacker heeft de speciale modus ook echt op de weg getest.

Elon Musk schotelt ons al minstens acht jaar een futuristisch plaatje voor wat Tesla betreft. Telkens staat de mogelijkheid om je auto compleet autonoom rond te laten rijden al voor de deur, als je de techmiljardair moet geloven. Of, zoals de Amerikaanse blog Jalopnik vorig nog kopte: ‘Elon Musk Promises Full Self-Driving ‘Next Year’ For The Ninth Year In A Row‘.

Waar blijven zelfrijdende Tesla’s?

In 2019 zei Musk bijvoorbeeld nog het volgende in een podcast: “Ik denk dat we dit jaar volledig zelfrijdend zullen zijn. Dat betekent dat de auto in staat zal zijn om je te vinden op een parkeerplaats, je op te halen en je helemaal naar je bestemming te brengen zonder dat je iets hoeft te doen, dit jaar nog.” Je kunt voor praktisch elk jaar wel zo’n claim vinden, maar anno 2023 wachten we er nog steeds op.

De 51-jarige ondernemer is duidelijk een goed salesman, ook al leert de praktijk ons dat Elon zelden zijn eigen beloftes en deadlines waar weet te maken. Zijn fans benadrukken dat je enkel kunt innoveren door hyper-ambitieus te zijn, waar critici vooral opmerken dat Musk de laatste jaren meer bezig is met verkooppraatjes en memes dan daadwerkelijk baanbrekende projecten.

Geheime Elon Mode

In het geval van Tesla belooft Musk ons wellicht een toekomst waar hij zelf al in leeft, zo ontdekte een hacker deze week. Een Twitteraar genaamd ‘green’ kwam in de software van zijn Tesla namelijk een verborgen feature tegen. De naam? Elon Mode. Nee, dat is geen grap. Het lijkt om een geheime modus te gaan, speciaal voor Eon Musk, die ervoor zorgt dat je echt volledig hands-free kunt rijden.

Tesla-geheimen ontdekt

De hacker is een expert wat Tesla-software betreft. De anonieme handige Harry graaft al jaren in de code van de voertuigen en deelt regelmatig zijn bevindingen. Vaak zijn het ronduit scoops: zo wist de Twitteraar als eerste te ontdekken dat de centrale camera in de Model 3 gebruikt ging worden op een manier die Elon eerder nog afwees, nog voor Tesla ‘m officieel had geactiveerd. Ook bracht de anonieme hacker aan het licht dat Tesla je technisch gezien tijdelijk kan verbieden om je stoelen te verstellen.

Maar goed, terug naar Elon Mode. De hacker heeft de feature niet alleen gespot, maar wist ‘m ook daadwerkelijk te activeren. De beste man ging daarna ook  de weg op. Sterker nog, op YouTube staat een video van de rit. De modus is bijzonder, want dit is niet zomaar de al gelanceerde en vrij controversiële Full Self-Driving-modus, die op dit moment in bèta is.

Geen ‘gezeur’ meer

De reguliere versie van de modus checkt namelijk continu of je als chauffeur wel aan het opletten bent. Ja, je rijdt hands-free, maar continu moet je bijvoorbeeld het stuur aanraken om de software gerust te stellen. Sterker nog, vroege gebruikers noemen de maatregelen ronduit ‘excessive’ en ‘gezeur’, en je kunt zelfs de toegang tot Full Self Driving kwijtraken als de software denkt dat je niet op zit te letten.

Je raadt het al: Elon Mode is ook zelfrijdend, maar zonder al dat ‘gezeur’, zonder de maatregelen. De hacker kon honderden kilometers rijden zonder dat de software hem lastig viel. Afgelopen december beloofde Musk nog op de valreep van 2022 dat Tesla in januari een update uit zou gaan rollen die de ‘irritante’ checks en notificaties uit zou gaan zetten voor ervaren chauffeurs. Een update die, uiteraard, op het moment van schrijven nog niet live is.

Nee, je kunt niet zelf aan de slag

Voor je nu naar je eigen Tesla rent om met de software te gaan kloten: de hacker reed in een auto van Tesla zelf, want op Twitter benadrukt hij dat hij “geen toegang had tot een non-Tesla auto” om Elon Mode mee uit te proberen. Hoe de anonieme handige Harry toegang heeft tot interne modellen van Tesla is onduidelijk. Wel weten we dankzij de video dat hij in een oudere Model X rondrijdt. Ook benadrukte de Twitteraar dat het aanzetten van Elon Mode extreem moeilijk is.

Voor green wordt het rondsnuffelen in Tesla’s alleen maar uitdagender. Hij voegde aan zijn Twitter-thread toe dat de software van de auto’s steeds beter beveiligd wordt, al helemaal ten opzichte van 2017, toen hij in de software van Tesla’s begon te duiken. De hacker merkt op dat het niveau van zorg dat Tesla aan zijn software besteedt zeldzaam is in vergelijking met andere automerken die hij heeft getest, en dat het een “leuke puzzel is die steeds beter wordt”.

Jalopnik

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.