Sporten met spierpijn of liever niet? Dit zijn de do’s en don’ts

Afgelopen week iets té hard je best gedaan in de sportschool of met jouw thuistraining? Grote kans dat jouw spieren flink protesteren. Sporten met spierpijn, ja of nee? We zochten het voor je uit.

Spierpijn wordt veroorzaakt door microscopisch kleine scheurtjes in je spieren. De spierpijn treedt meestal pas na 24 uren op, je spieren voelen stram aan en bewegen gaat wat lastiger. Spierpijn kan geen kwaad, maar het is soms wel knap lastig.

Het liefst wil je de volgende dag gewoon weer trainen, maar is dat wel verstandig? Na een nachtje slapen is je spierpijn namelijk nog niet over. Sterker nog, dan begint de ellende meestal pas echt. Spieren hebben namelijk de tijd nodig om te herstellen, in de meeste gevallen tot wel 48 uren.

Sporten met spierpijn

Of je kunt trainen met spierpijn, hangt helemaal van de mate van jouw pijn af. Kun jij de oefening nog met de juiste vorm uitvoeren? Dan zou je de spiergroep lichtjes kunnen trainen. Maar heb je moeite met het behouden van de juiste vorm, dan is het uitvoeren van die oefening echt een no go.

Wil je helemaal safe spelen, train dan andere spiergroepen dan het lichaamsdeel waar jij spierpijn hebt. Ga bijvoorbeeld op dag één voor benen, en train de dag daarna je bovenlichaam. Zo weet je zeker dat er geen blessures op de loer liggen.

Wat kan je doen om spierpijn te voorkomen?

Een beetje spierpijn hoort bij het trainen, maar het zou niet het doel moeten zijn. Wanneer je na een training géén spierpijn hebt, betekent het namelijk niet dat je niet goed getraind hebt.

Er zijn twee dingen die je kunt doen om spierpijn zo veel mogelijk te voorkomen: een warming-up en rustig opbouwen. Meer over dat rustig opbouwen vertellen we in dit artikel.

Hoe kom ik van spierpijn af?

Voorkomen is altijd beter dan genezen, maar als jij dit artikel leest terwijl je veel last hebt van welke spiergroep dan ook, dan komen de bovenstaande tips natuurlijk te laat. Jammer genoeg is er geen magic cure om meteen van je spierpijn af te komen, maar de onderstaande tips helpen je wel om het proces te versnellen.

  • Het belangrijkste wat je kunt doen om zo snel mogelijk van spierpijn af te komen is blijven bewegen. Je moet er waarschijnlijk niet aan denken om met spierpijn in de benen een wandeling te maken, maar doe het toch. Of doe een half uurtje cardio. Juist door lichtjes te bewegen, zorg je ervoor dat je spieren wat soepeler worden.
  • Het eten van voldoende eiwitten om je spieren te laten herstellen is ook belangrijk. Dat hoeft echt niet meteen met een bak kwark of een portie droge kip, in de supermarkt vind je tegenwoordig talloze lekkere opties waar veel eiwitten in zitten. Denk bijvoorbeeld aan een salted caramel toetje of een eiwitrijke chocolade shake.
  • We schreven al eerder over koud douchen en de voordelen daarvan. Één van de voordelen van een koude douche is spierherstel en dat is precies wat je op dit moment nodig hebt.
  • En last but not least: zorg ervoor dat slaap een prioriteit is. Jouw spieren herstellen het snelst wanneer je voldoende slaapt, dus probeer gemiddeld die 8 uur per nacht aan te tikken.

7 redenen waarom je na 8 uur slaap nog steeds kapot bent

Reageer op artikel:
Sporten met spierpijn of liever niet? Dit zijn de do’s en don’ts
Sluiten