Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's 18 mrt 2021
Leestijd: 2 minuten

Peugeot zet met stoere nieuwe 308 stap in de groene richting

Peugeot heeft een gloednieuwe model onthuld, de Peugeot 308. De compacte middenklasser zet op alle fronten flinke stappen ten opzichte van het huidige model.

Zo wordt de 308 een heel stuk groter. In de lengte wint het model 11 centimeter en de wielen staan 5,5 centimeter verder uit elkaar. Hierdoor krijgen de passagiers de achterbank meer beenruimte. Maar dat is nog lang niet alles.

De Peugeot 308 is groter met minder ruimte

De groei van de Peugeot 308 is echter niet terug te vinden in de bagageruimte. Met 412 liter is deze 8 liter kleiner dan zijn voorgangen. Daar is gelukkig wel een hele goede reden voor. De nieuwe 308 neemt namelijk meer mee dan enkel een verbrandingsmotor.

Aan boort van de 308 vinden we nu ook een 12,4 kWh accupakket dat aan de laadpaal op te laden is. Met een volle accu kan je tot 59 kilometer volledig elektrisch rijden. Daarnaast ondersteunt de 110 pk-elektromotor een de benzine drinkende 150 of 180 pk-motor. Samen zorgen zij voor een systeemvermogen van 180 pk (Hybrid 180) en 225 pk (Hybrid 225).

Hybride, benzine en diesel

Naast hybrides zijn er ook enkel verbrandingsmotoren beschikbaar. Er komt een driecilinder benzine met 110 en 130 pk en een viercilinder diesel met 130 pk. Waar je bij de hybride altijd een automaat hebt, is er bij de verbrandingsmotoren ook keuze uit een handbak met zes verzetten. De automaat heeft altijd acht versnellingen.

BMW onthult de i4 en die is sterker dan de M4 Competition

Hoewel de Peugeot 308 flinke stappen heeft gezet ten opzichte van het oude model, konden we de aandrijflijnen al voorspellen. De techniek kennen we al uit de nieuwe DS 4. Toch is er qua design een groot verschil met de PSA-concullega.

Nieuwe designtaal met oude kenmerken

Het meest opvallend is het nieuwe logo van de Fransen. Om dit nieuwe merkwapen en de neus nog meer tot zijn recht te laten komen is de grille aangepast en de kentekenplaat naar beneden geschoven. Naast deze plaat vinden we de bekende ‘slagtanden’. Deze fungeren als dagrijverlichting en richtingaanwijzers.

Peugeot, 308, plug-in, hybride
(Afbeelding: Peugeot) (Afbeelding: Peugeot)

Daarboven zien we samengeknepen koplampen die de Peugeot 308 streng naar de wereld doen kijken. Deze Led-matrixlampen zijn niet standaard, maar worden op bij het GT-pack of de GT geleverd.

Peugeot, 308, plug-in, hybride
(Afbeelding: Peugeot)

Ook van achter ziet het model door de nauwe koplampen en kleine achterruit er stoer uit. Opvallend is de laag geplaatste (achteruitrij)verlichting die ons doet denken aan de Peugeot 205 Rallye uit 1988. Ook heeft het model evenals de – voor zijn tijd – betaalbare sportieve 205 een compact stuur.

De Peugeot 308 heeft een strak interieur

Voor de rest zijn er weinig overeenkomsten. Zo zit het interieur van de Peugeot 308 vol met technische snufjes als een 10-inch infotainment en stembediening. Ook heeft het model sfeerverlichting die van het dashboard doorloopt naar de portieren.

Peugeot, 308, plug-in, hybride
(Afbeelding: Peugeot)

Prijskaartje nog onbekend

Deze portieren zijn met verschillende materialen af te werken. Zo is er keuze uit stof, kunstleer en alcantara met aluminium delen. Hoeveel deze opties extra gaan kosten is nog onbekend. Ook de prijzen van de Peugeot 308 zelf moeten nog bekend worden gemaakt. De introductie vindt plaats in de tweede helft van 2021.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.