Onderzoek: slechte nachtrust vereist langer herstel dan gedacht

Als je afgelopen nachten wat slecht geslapen hebt, dan ga je vanavond toch een uurtje eerder naar bed om dat te compenseren? Het lijkt logisch, maar uit nieuw onderzoek blijkt dat jouw lichaam flink wat meer tijd nodig heeft om te herstellen van een te korte nachtrust dan aanvankelijk werd gedacht.

We weten allemaal wat één slechte nacht al kan doen. Concentratieproblemen, moeite met het nemen van beslissingen, minder snel dingen opnemen en onthouden. Maar hoe zit dat als je meerdere nachten achter elkaar niet lekker slaapt?

Herstellen van een slechte nachtrust

Nieuw onderzoek van De Universiteit Sapienza in Rome wijst uit dat je het slaapgebrek na een paar dagen slechte nachtrust op rij niet zomaar weer bijslaapt als je de volgende dag een uurtje eerder je bed in kruipt.

Slaap je een langere periode geen volledige nachten, omdat je bijvoorbeeld veel stress hebt of lastig in slaap komt? Uit het onderzoek blijkt dat twintigers die tien nachten achter elkaar 30% minder sliepen dan goed voor hun was (dat komt neer op 2,5 uur wakker liggen ten opzichte van een nachtrust van 8 uur) tot zeven volledige nachten nodig hadden totdat hun lichaam volledig was hersteld. Deze conclusie is getrokken op basis van een hersenanalyse van de deelnemers van het onderzoek.

Aan CNN legt slaapexpert Bhanu Prakash Kolla uit dat na zeven nachten goed slapen het reactievermogen in de hersenen weer op het oude niveau is, maar dat andere factoren nog wel achter kunnen blijven. Zo heeft hij het bijvoorbeeld over het achterblijven van nauwkeurigheid en het geheugen door langdurige slechte nachtrust.

4 uren per nacht verleden tijd: zo denkt Elon Musk nu over slaap

“Wat het onderzoek laat zien, is dat factoren als geheugen en het concentratievermogen niet zo snel herstellen als we denken. Dat is waarom het zo belangrijk is dat we in de eerste plaats al geen slaaptekort oplopen”, aldus slaapspecialist Dr. Raj Dasgupta, tevens tegen CNN.

Hoeveel uren slaap heb je nodig?

We hebben altijd te horen gekregen dat een mens 8 uren slaap nodig heeft, maar is dat ook echt zo? Je kent vast ook mensen die claimen goed te kunnen functioneren met elke nacht 6 uren slaap. Toch toont een Amerikaans onderzoek uit 2004 aan dat mensen die twee weken lang 6 uren per nacht slapen cognitief net zo slecht presteren als mensen die twee nachten lang niet geslapen hebben.

Hoeveel uren slaap je precies nodig hebt per dag, verschilt van persoon tot persoon. We kunnen je helaas geen hapklaar antwoord geven waar je vanavond zelf mee aan de slag kunt, maar wellicht kan het onderstaande artikel je verder helpen. Check ook deze ene tip tegen een slechte nachtrust.

Hoeveel slaap heb je nodig om optimaal te functioneren?

TelegraafCNN

Reageer op artikel:
Onderzoek: slechte nachtrust vereist langer herstel dan gedacht
Sluiten