De workout van Michael B. Jordan voor zijn rol als Navy SEAL

Als je de rol speelt van een Navy SEAL, dan wil je natuurlijk ook dat het er qua fysiek geloofwaardig uitziet om je personage ijzersterk neer te zetten. Voor de film Without Remorse kroop Michael B. Jordan in zo’n rol. Dit is de workout waarmee hij zich klaarstoomde voor de film.

Michael B. Jordan trainde hiervoor opnieuw met personal trainer Corey Calliet, de trainer waarmee ’s werelds meest sexy man ook voor Creed trainde. Never change a winning team, want de resultaten zijn keer op keer verbluffend.

Without Remorse is een Tom Clancy-thriller, waarin Michael B. Jordan de rol van John Clark speelt. De film is sinds eind april te streamen op Amazon Prime Video. De thriller vertelt het verhaal van John Kelly, een Navy SEAL die een internationale samenzwering ontdekt. Meer over die film lees je hier.

De workout van Michael B. Jordan voor Without Remorse

Terug naar die workout van Michael B. Jordan. Voor het samenstellen van de training nam coach Corey Calliet contact op met Buck Doyle, een veteraan die meer dan 20 jaar bij de U.S. Marine zat. Van Doyle kreeg Calliet meer kennis over de fysieke omstandigheden waarmee de soldaten te maken krijgen.

Zo droeg Michael B. Jordan bij bijna alle trainingen een vest met behoorlijk wat extra gewicht, omdat hij in de film bijvoorbeeld veel zware wapens in zijn handen zou krijgen. Met het onderstaande trainingsschema werd zowel de conditie als de kracht van de acteur op de proef gesteld. Het schema bestaat uit vier oefeningen die je 45 seconden met volle energie uitvoert. Daarna heb je 15 seconden rust, voordat je met de volgende oefening begint. Dit circuit herhaal je zes keer, en tussen de circuits mag je 1 minuut rust pakken om bij te komen.

Klinkt pittig. Het doel van de training? De hele tijd meer dan 100 procent geven en jezelf te blijven pushen. Het is een heftige training maar we hadden ook niet anders verwacht.

Thuis trainen als een Navy SEAL

Als je de juiste attributen in huis hebt, dan kan je deze workout prima thuis uitvoeren. Zorg er dus voor dat je een kettlebell, twee dumbbells en een medicine ball in huis haalt om net zo te kunnen trainen als Michael B. Jordan. De vier oefeningen op een rij.

1. Burpees

Het uitvoeren van burpees is al een workout op zich. Een burpee bestaat namelijk uit drie verschillende bewegingen: een push-up, een sprong en een squat. Om deze oefening uit te voeren, spring je eerst de lucht, terwijl je je armen naar boven uitstrekt. Bij de landing zak je meteen door je knieën, en plaats je je handen op de grond. Spring vanuit die positie met je benen naar achteren, zodat je in een push-up positie komt.

Voer vervolgens een push-up uit, spring weer terug met je voeten naar de vorige positie, en kom uit deze positie door weer omhoog te springen. Dan ben je dus weer bij stap 1 van de burpee. Klinkt als afzien, en dat is het ook.

Trainen als James Bond: de ‘bodyweight workout’ van Daniel Craig

2. Kettlebell swings

Zoals de naam het al zegt heb je voor deze oefening een kettlebell nodig. Deze houd je met beide handen vast terwijl je met je voeten op schouderbreedte staat. Vervolgens swing je met je heup de kettlebell naar voren. Telkens wanner het gewicht richting je benen zwaait, maak je een squat.

Zorg er bij deze oefening voor dat je je rug recht houdt en dat je stevig met beide voeten op de vloer blijft staan. Als je ‘m goed uitvoert, zullen je benen binnen de kortste keren gaan branden. Moet je ervoor over hebben als wannabe Navy SEAL.

3. Med Ball Slams

Voor de derde oefening uit de Navy SEAL-workout van Michael B. Jordan heb je een Medicine Ball van een paar kilo nodig. Je houdt deze verzwaarde bal voor je, terwijl je stevig op de grond staat met je voeten op schouderbreedte. Buig je knieën licht, span je buikspieren aan en gooi de bal explosief op de grond. Pak ‘m weer op met een squat-beweging, en herhaal.

4. Chest Press

Officieel doet Michael B. Jordan de Chest Press met een barbell, maar je kunt ‘m thuis ook oppakken met twee dumbbells. Zorg ervoor dat je de gewichten langzaam naar je borst laat zakken, om ze vervolgens explosief terug naar boven te pushen.

Ben je naast deze Navy SEAL-workout van Michael B. Jordan op zoek naar meer schema’s van acteurs die zich in het zweet werkten voor rollen? Check dan hier de bodyweight workout van Daniël Craig voor zijn rol in James bond en hier de workout van Henry Cavill voor zijn rol als Superman (die je ook thuis kunt doen).

Men's Journal

Reageer op artikel:
De workout van Michael B. Jordan voor zijn rol als Navy SEAL
Sluiten