Alrik de Jong
Alrik de Jong Tech 29 okt 2021
Leestijd: 2 minuten

Mark Zuckerberg onthult de nieuwe naam van Facebook

De vermoedens van vorige week klopten: Facebook heeft een nieuwe naam, die gericht is op de metaverse. De nieuwe bedrijfsnaam is Meta, zo onthulde Mark Zuckerberg gisteren.

“Vandaag de dag worden we gezien als een social media-bedrijf, maar in ons DNA zijn we een bedrijf dat technologie ontwikkelt om mensen met elkaar te verbinden”, aldus Mark Zuckerberg tijdens de Connect-conferentie van Facebook. “Het is nu tijd om ons nieuwe bedrijfsmerk aan te nemen, dat alles omvat wat we doen.” Daarna onthulde hij de naam.

Meta: de nieuwe naam van Facebook

Je kunt Meta zien als het nieuwe moederbedrijf. Daaronder vallen dan de applicaties Facebook, Instagram en Whatsapp. Het nieuwe moederbedrijf splitst zijn activiteiten op financieel vlak nu uit in twee takken: aan de ene kant ‘familie van apps’ en aan de andere kant Reality Labs. Laatstgenoemde beheert metaverse-activiteiten in VR en AR.

In een blogpost op Facebook verklaart Mark Zuckerberg zich nader. Hij legt uit dat ‘Meta’ staat voor ‘verder gaan’. “We gaan verder dan op dit moment mogelijk is. Voorbij de beperkingen van schermen, voorbij de grenzen van afstand en fysica. Op naar een toekomst waarin iedereen bij elkaar aanwezig kan zijn, nieuwe kansen kan creĂ«ren en nieuwe dingen kan ervaren”, schrijft hij in een blogpost.

Wat is de metaverse?

Eerder zei Mark Zuckerberg als naam te willen maken als pionier van de metaverse. Maar wat is dat precies? Kort gezegd: een collectieve virtuele gedeelde ruimte die ontstaan is door het samensmelten van de virtueel aangestuurde fysieke realiteit en van de reeds fysiek bestaande virtuele ruimten. Dit omvat alle virtuele werelden, augmented reality en het internet. Lees hier meer over het fenomeen waarop Meta, de nieuwe naam van Facebook, is gebaseerd.

Begin deze maand verloor Mark Zuckerberg 6 miljard dollar op Ă©Ă©n dag, en dat had niet alleen met de Facebook-storing te maken. Lees in dit artikel meer.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.