Alrik de Jong
Alrik de Jong Tech 20 okt 2021
Leestijd: 2 minuten

‘Facebook verandert zijn naam en legt focus op metaverse’

Facebook is een van de grootste merknamen ooit. Toch gaat het door Mark Zuckerberg opgerichte bedrijf zijn naam veranderen. Dat beweert een ingewijde tegenover >The Verge. De bron beweert tevens dat de nieuwe naamgeving te maken heeft met de focus van het bedrijf op de metaverse.

De laatste jaren heeft Facebook door dataschandalen, vuile advertenties en fake news een slechte naam gekregen. Niemand denkt meer aan het ooit zo nobel opgezette social media-platform. Wat dat betreft zou een nieuwe naam geen kwaad kunnen.

Mark Zuckerberg wil bekendstaan om de metaverse

Maar afgaande op de ingewijde bron van het doorgaans zeer goed ingevoerde The Verge, is dat niet de beweegreden van de Facebook-CEO. Die is met heel andere dingen bezig.

Mark Zuckerberg wil namelijk naam maken als pionier van de metaverse, zo onthulde hij laatst. Dat is een collectieve virtuele gedeelde ruimte die ontstaan is door het samensmelten van de virtueel aangestuurde fysieke realiteit en van de reeds fysiek bestaande virtuele ruimten. Dit omvat alle virtuele werelden, augmented reality en het internet.

Wat wordt de nieuwe naam van Facebook?

Volgens de bron, die volgens The Verge directe kennis van het bedrijf heeft, kondigt Mark Zuckerberg de nieuwe naam aan tijdens de Facebook Connect-conferentie. Die staat gepland op 28 oktober gepland.

Er zijn weinig details bekend over wat de nieuwe naam van Facebook wordt. Volgens de bron is de naamsverandering geheim voor alle werknemers, behalve een selecte groep. Wel zijn er sterke vermoedens dat het iets te maken heeft met de focus van Facebook op de metaverse en de VR-service van het bedrijf, Horizon.

De sores van Mark Zuckerberg

Eerder deze maand raakte Mark Zuckerberg nog 6 miljard dollar kwijt in één dag tijd. Je weet wel, op de dag dat Facebook een storing had. Maar dat was zeker niet de enige reden. Er was ook nog een klokkenluider, die een schandaaltje naar buiten bracht. Lees daarover meer in dit artikel.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.