Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's & Motoren 31 mrt 2021
Leestijd: 2 minuten

Nieuwe Kia EV6 wint het van de Porsche Taycan en Jaguar I-Pace

Kia EV6 klinkt misschien niet heel sexy, maar laat je niet misleiden door de naam. Met de auto introduceert het Zuid-Koreaanse merk een nieuw modulair platform, een nieuwe designtaal en een concurrent voor auto’s als de Jaguar I-Pace.

De nieuwe Kia is overigens een stuk sneller dan de I-pace en rijdt zelfs de ‘normale’ Taycan eruit.

Kia EV6 GT

Het topmodel levert 584 pk en 740 Nm aan koppel, dat zijn 54 paarden meer dan de Taycan. Dit vermogen zorgt ervoor dat de Kia EV6 GT in 3,5 seconden naar de 100 kilometer per uur sprint. Hiermee is het ook direct de snelst accelereerde Kia ooit.

Segway onthult elektrische scooters vol slimme features

Ook de topsnelheid is indrukwekkend. De Kia EV6 GT stopt pas met versnellen bij 260 kilometer per uur. De krachtige elektromotoren worden in het topmodel voorzien van elektriciteit door een 77,4 kWh accupakket. Ook de ‘niet-GT’ komt in sommige gevallen met dit accupakket

Snelle laadtijden

Zo komt er een vierwielaandrijver met 325 pk en iets meer dan 510 km actieradius, en een achterwielaandrijver met 229 pk. Ook is er een kleinere accu van 58 kWh beschikbaar. Deze is in Nederland alleen als 169 pk achterwielaandrijver te bestellen.

Kia EV6, elektrische auto
(Afbeelding: Kia)

De Kia EV6 is aan de 350 kW-lader in 18 minuten van 10 naar 80 procent volgeladen. In minder dan 4,5 minuten is er genoeg stroom aan boord voor ongeveer 100 kilometer bereik.

Nieuwe designtaal

Naast een nieuwe aandrijflijn is ook de designtaal van het merk veranderd. Door zijn strenge neus, hoge kont en kleine achterruit is de vergelijking met de I-pace en Aston Martin DBX snel gemaakt.

Kia EV6, elektrische auto
(Afbeelding: Kia)

Ook het interieur is anders dan we van Kia gewend zijn. Zo zien we een eigenzinnig tweespaaks stuur en een groot gebogen display voor het infotainment en klokkenpaneel.

Naast veel vermogen ook veel ruimte

Door zijn lange wielbasis, 2,9 meter, moet de KIA EV6 behoorlijk ruim zijn. Met de bagageruimte zit het in ieder geval goed. Als de achterste zitrij omhoog staat, kan er 520 liter aan bagage meegenomen worden. Gooi je de banken plat dan ontstaat er een laadruimte van 1.300 liter.

Kia EV6, elektrische auto
(Afbeelding: Kia)

Ook is er nog 52 liter aan ruimte in de neus van de Kia, bij de vierwielaandrijver is de ‘Frunk’ kleiner en moet je het met 20 liter aan opslagruimte doen.

Review – Lynk & Co 01: is dit de deelauto van de toekomst?

De Kia EV6 moet dit jaar nog op de markt komen. Begin april kun je al een plekje reserveren om ‘m als eerste te bestellen. De eerste modellen zullen naar verwachting in september worden uitgeleverd. Over de prijzen is nog niets bekend.

Kia EV6, elektrische auto
(Afbeelding: Kia)

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.