Stijn Kuster
Stijn Kuster | LinkedIn Wheels 27 mrt 2021

Review – Lynk & Co 01: is dit de deelauto van de toekomst?

Het piepjonge Lynk & Co komt met haar eerste auto op de Nederlandse markt. Wij namen als één van de eerste het ‘pre-production model’ van de 01 mee voor een uitvoerige test.

Midden in het centrum van Amsterdam op steenworp afstand van de Dam staat een hippe store van een jong enthousiast merk. Een plek die naast store ook als lokale ontmoetingsplek gebruikt gaat worden. Verborgen achter stalen afrastering staat de Lynk & Co 01, een SUV die het autodelen moet stimuleren.

Een volwassen SUV

Het merk biedt een lidmaatschap aan waarmee je niet alleen de auto ‘leased’, maar ook beschikking krijgt tot een app waarmee je jouw auto kan verhuren. Je hoeft hiervoor niet de sleutel aan iemand anders over te dragen. Een smartphone kan namelijk de sleutel zijn van de Lynk & Co 01.

BMW onthult de i4 en die is sterker dan de M4 Competition

Eenmaal in de auto ziet het interieur er volwassen uit. Een net dashboard van zacht kunststof, contrasteren stiksels en een overzichtelijk klokkenpaneel. Hoewel het model een pre-production versie is, werkt het infotainment sneller en makkelijker dan bij andere – Chinese – SUV’s in zijn klasse. Daarnaast is de fysieke homeknop ook een fijne toevoeging.

Link & Co., 01, ev, elektrische, auto, Volvo, Polestar,
(Afbeelding: Stijn Kuster)

Ook de ‘Econyl’ stoelen zitten erg goed. De bekleding is gemaakt van gerecyclede plastics als visnetten. Het is een stugge kunststof die aanvoelt als de stof van een rugzak. Desondanks zweet de stof niet en ziet het erg fraai uit.

Geen opties, maar standaard rijk uitgevoerd

Voorin zijn de verwarmde stoelen elektrisch verstelbaar (met geheugen). Achterin is er meer dan voldoende beenruimte voor een volwassene om te zitten. Qua hoofdruimte is het achterin ook prima, al zal je met een lengte van 1,90+ tegen het dak aanzitten.

Dit komt mede door het elektrische panoramadak. Het is echter niet mogelijk om deze achterwegen te laten, want alle opties zijn standaard op de Lynk & Co 01. Er kan enkel gekozen worden uit een zwarte of donkerblauwe carrosseriekleur en twee aandrijflijnen.

De Lynk & Co 01 biedt meer dan voldoende vermogen

De 01 beschikt altijd over een turbogeladen 1,5-liter benzinemotor die bijgestaan wordt door een elektromotor. In geval van de hybride leveren ze samen 197 pk en 215 Nm koppel. Ga je voor de plug-in hybride dan krijg 261 pk en 265 Nm aan koppel. Hiermee legt het model de nul-naar-honderd-sprint af in 8 seconden.

Link & Co., 01, ev, elektrische, auto, Volvo, Polestar,
(Afbeelding: Stijn Kuster)

Dit vermogen is in het dagelijks verkeer ruim voldoende. De aandrijflijn werkt zowel in de stad als op de snelweg erg soepel. Schakelen tussen elektrisch en op benzine rijden gaat bijna ongemerkt, al duurt het bij stevig optrekken soms even voordat de benzinemotor aanslaat.

Van dieselschandaal naar CO2-neutraal: Volkswagen wijzigt koers

De elektromotor wordt van kracht voorzien door een accu met een effectieve accucapaciteit van 14,1 kWh. Hiermee kun je zo’n 69 kilometer elektrisch rijden. De accu is naast met een stekker – in geval van de PHEV – ook op te laden door regeneratief te remmen. In deze stand heeft het rempedaal veel gevoel en merk je de overgang tussen remmen met de ‘blokjes’ en op de elektromotor niet. Zet je het regeneratief remmen uit dan wordt het rempedaal erg gevoelig en is de remkracht minder makkelijk te doceren.

Een snufje Volvo

Ook bij het gebruik van Highway Assist moet je opletten. Het wil nog wel eens voorkomen dat de Lynk & Co 01 de belijning opzoekt, wellicht wordt dit nog verbeterd met een update.

Link & Co., 01, ev, elektrische, auto, Volvo, Polestar,
(Afbeelding: Stijn Kuster)

Ga je zelf sturen dan merk je dat voor de Lynk & Co 01-technieken van Volvo gebruikt zijn. Hij reageert erg direct op je input en is goed te plaatsen. Hoewel je voelt dat je op pad bent met een zware auto (2350 kg), is in het onderstel – des Volvo’s – een mooie balans gevonden tussen een goede wegligging en voldoende comfort.

De Lynk & Co 01 delen of kopen

Overall biedt Lynk & Co met de 01 veel auto voor het geld. Met ruime zitplaatsen, hybride-aandrijflijn, boordevol opties, een goed weggedrag en bovenal een vlot design, is de prijs- kwaliteitverhouding meer dan goed. De auto kost 39.000 euro inclusief BTW, al is dit niet de enige financiële optie om de auto te rijden.

Link & Co., 01, ev, elektrische, auto, Volvo, Polestar,
(Afbeelding: Stijn Kuster)
Lynk & Co 01, ev, elektrische, auto, Volvo, Polestar,
(Afbeelding: Stijn Kuster)

Een Lynk & Co membership

Wanneer je voor een ‘membership’ gaat, kost de auto 500 euro per maand. Naast de auto krijg je een volledige verzekering en service, en krijg je toegang tot de app waarmee je je auto kan delen. Voor dit geld mag je maximaal 1250 kilometer per maand rijden, hierna betaal je 15 cent per kilometer. Ongebruikte kilometers worden meegenomen naar de volgende maand. Deel je de auto dan zullen de kosten (nog) lager uitpakken.

Klik hier voor meer informatie over Lynk & Co.

Reageer op artikel:
Review – Lynk & Co 01: is dit de deelauto van de toekomst?
Sluiten