Alrik de Jong
Alrik de Jong Films & Series 14 jun 2022
Leestijd: 2 minuten

‘Jurassic World Dominion is de ergste dino-ramp sinds de komeet’

Filmrecensenten vinden Jurassic World Dominion, vorige week in première gegaan, een gedrocht. Het publiek is tevreden en de box office is hoog. Wie moet je geloven voordat je naar de bioscoop gaat?

Het enige antwoord is natuurlijk dat jouw eigen oordeel het belangrijkst is. Laat je niet leiden door filmcritici, die simpel vermaak als dit soms te serieus beoordelen. Maar we nemen de meningen toch even onder de loep.

Jurassic World Dominion op Rotten Tomatoes

Afgaande op de Tomatometer op Rotten Tomatoes is Jurassic World Dominion met een score van 30% een zeldzaam slechte film. Deze score is bepaald op basis van 316 officiële recensies. “De laatste keer dat dinosaurussen zo’n ramp hebben meegemaakt als deze film, was er een komeet bij betrokken”, schrijft Tim Brayton van filmwebsite Alternate Ending. “De film voelt als een heleboel ideeën, waaruit de makers de beste niet konden kiezen”, aldus Jaby Koay van het populaire YouTube-filmrecensiekanaal GET Jaby. Bekijk hier het volledige recensieoverzicht.

De publieksscore op Rotten Tomatoes is een stuk hoger. Hier scoort Jurassic World Dominion een verdienstelijke 79%, op basis van meer dan 5.000 reviews. “Het terug laten keren van de oude acteurs was awesome”, schrijft één van de Rotten Tomatoes-gebruikers. “Uitstekende verhaallijn, veel actie, de perfecte manier om het Jurassic-filmthema te beëindigen”, schrijft een ander. Bekijk hier het overzicht van alle recensies van het publiek.

Box Office door het dak

Zure recensenten die Jurassic World Dominion de grond in schrijven hebben blijkbaar weinig invloed op het wereldwijde bioscooppubliek. De box office van Jurassic World Dominion gaat namelijk door het dak. Alleen in de Verenigde Staten werd in het eerste weekend al 143 miljoen dollar verdiend aan de film. Buiten de Verenigde Staten bracht de film in dezelfde periode 245 miljoen euro op. Een prima internationale box office van 389 miljoen dollar na het eerste weekend, dus.

Check in dit artikel de beste nieuwe series volgens Rotten Tomatoes.