Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's & Motoren 5 mrt 2021
Leestijd: 4 minuten

Investeren in oldtimers: 5 vragen aan VSOC-oprichter Alex von Mózer

Over oldtimers hoor je altijd dat ze alleen maar in waarde stijgen. Maar valt er ook serieus aan te verdienen? We spreken met Alex von Mózer, die investeerders en liefhebbers helpt met de aankoop en verkoop van oldtimers.

Als je een beetje slim investeert, valt aan van alles geld te verdienen. Of het nou om zeldzame LEGO-sets of sneakers gaat: als je op het juiste moment inkoopt en verkoopt, maak je winst. In deze rubriek spreken we experts en investeerders. In deel 3 duiken we in de wereld van oldtimers met adviseur, commissionair en liefhebber Alex von Mózer.

Vijf vragen aan VSOC-oprichter Alex von Mózer

Alex von Mózer kocht zijn eerste klassieke auto als student. Een Alfa Romeo Spider 2000 Veloce. “Door mijn studies techniek en marketing kwam ik samen met een vriend op het idee om ook andere mensen te helpen met de aankoop van hun klassieke auto. We begonnen klein en investeerde ieder 1.000 gulden in ons nieuwe bedrijf. Vervolgens kochten wij de eerste auto voor een klant in Londen, een Alfa Romeo Giulietta Spider.” De aandacht verschoof al snel naar exclusieve en vaak kostbare stukken. Inmiddels is de investeerder al dertig jaar geen student meer, en beschikt hij over karrenvracht aan ervaring in deze unieke business.

Investeren in sneakers: 5 vragen aan Outsole-baas Frank Klerks

Met zijn bedrijf Very Superior Old Cars adviseert Alex von Mózer mensen om de beste auto voor de beste prijs te kopen. “We zijn Nederlanders, en staan in de wereld nou eenmaal bekend om altijd het beste voor het minste geld te willen”, aldus Alex.

1. Wat zijn de beste oldtimers om in te investeren?

“Ferrari is qua investering ‘nummero uno’. De beste auto om in te investeren is die die je het meeste plezier geeft. Een auto die in mijn optiek interessant is voor de toekomst is een Ferrari Daytona uit 1972-1973. Deze is goedkoper geworden in de afgelopen jaren en zie ik in de toekomst wel in waarde stijgen. De dikke twaalfcilinder heeft vandaag de dag zeer goede prestaties en het is een auto waarmee je welkom bent op oldtimer-evenementen.”

Oldtimers, Alex, von, Mózer, klassiekers
Ferrari 365 GTB/4 Daytona 1971 (Afbeelding: VSOC)

“Ook de Ferrari 275 GTB uit 1965 vind ik een aantrekkelijke auto. Het is een prachtig model met formidabele prestaties. Daarom voorzie ik dat die auto in trek blijft. Daarnaast is het model, met iets meer dan 450 geproduceerde auto’s, zeldzaam. Ook deze is goedkoper geworden. De GTB kost nu rond de 1,8 miljoen euro.”

“Voor minder geld vind ik de Ferrari 308 GTB 1980 een mooie instapper. Een goede koop je al voor zo’n 80.000 euro. Ga je naar deze lagere prijsklasse kijken, dan is het nadeel dat er vaak veel stuks van geproduceerd zijn. Van de Ferrari zijn er ongeveer 2.900 stuks (met carburateur) gemaakt. Hierdoor kabbelt de prijs een beetje en moet je blij zijn als je in vijf jaar 10 procent rendement hebt behaald. Mocht er dan bijvoorbeeld een motorrevisie nodig zijn, dan is je hele rendement al weg.”

2. Van welke aan- of verkoop heb jij spijt?

“Ik heb nog nooit een verkeerde aankoop gedaan. Als je goed je huiswerk doet, kennis hebt en voorzichtig bent, kan het niet verkeerd gaan met de aankoop van een auto. Echter heb ik wel spijt van sommige verkopen. Ik verkocht ooit een Ferrari 250 GT Lusso, die een paar jaar later vier keer zoveel waard was. Dit was tussen 2012 en 2016, toen de prijzen ontzettend hard stegen.”

3. Welke klassieker zal je nooit verkopen?

“Ik heb nu een tiental auto’s en verkoop die alleen als ik echt iets interessanters vind. Op dit moment zou ik ruzie krijgen met mijn vrouw als ik mijn Stanguellini 1100 Berlinetta uit 1948 verkoop. Dit is de meest bijzondere auto die ik heb. Daarnaast is hij ook gewoon erg charmant.”

Oldtimers, Alex, von, Mózer, klassiekers
Stanguellini 1100 Berlinetta 1948 Carrozzeria Bertone (Afbeelding: VSOC)

“Ook als ik ooit een Alfa 8C 2300 Monza heb, zou ik hem niet willen verkopen. Het is gewoon dé superauto van voor de oorlog. Inmiddels is het model negentig jaar oud, superexclusief en kosten ze vele tot tientallen miljoenen.”

4. Waarom zou je ons adviseren te investeren in oldtimers?

“Hoewel een oldtimer dus niet altijd veel rendement oplevert, is een auto meer dan een belegging. Het is ook een lifestyle met prachtige evenementen (als die weer mogen). Daarnaast bouw je vriendschappen op met gelijkgestemden in een exclusief segment, dat is heel bijzonder.”

5. Wat is het risico van investeren in oldtimers?

“Vroeger had je een categorie auto’s van ongeveer 100.000 euro, die waren zo stabiel dat je er nooit iets op afschreef. Het blijft echter altijd een kwestie van vraag en aanbod. Tegenwoordig is de wereld heel instabiel, we zien dat tijdens de coronacrisis prijzen alle kanten opschieten.”

Investeren in Bitcoin: 5 vragen aan trader en analist Madelon Vos

“Het voordeel van exclusieve oude auto’s is dat er maar een eenmalige productie is geweest. De welvaart in de wereld groeit, dus de potentiële vraag ook. Wanneer je goed weet wat je koopt, kan het eigenlijk niet misgaan. Zelfs wanneer wij niet meer met brandstofauto’s mogen rijden, denk ik dat de markt niet instort. We zullen altijd naar circuits en evenementen mogen.”

Geïnteresseerd in klassiekers? Bekijk hier de collectie van VSOC.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.