Alrik de Jong
Alrik de Jong Health 23 jan 2020

Ademen tijdens push-ups: deze fout maak jij allicht tijdens het opdrukken

Waarschijnlijk maak jij een fout tijdens het opdrukken. Personal trainer Peter O Reilly, gespecialiseerd in push-ups, legt het uit. Het codewoord: ademen.

Autorijden, voetballen, dames versieren, sleutelen; er bestaat een hele lijst met dingen waarvan een man geacht wordt die te kunnen doen. Opdrukken is daar ook onderdeel van en daar voegen wij aan toe dat iedere man minimaal twintig push-ups op rij moet volhouden. Maar dan moet die ene fout wel uit je systeem.

Ademen tijdens push-ups

Personal trainer Peter O Reilly legt op Instagram uit hoe je correct push-ups uitvoert en begint bij het ademen, wat de meeste mensen volgens hem fout doen. “Voor de juiste ademhaling moet je tijdens de hoogste inspanning uitademen. Als je push-ups doet, adem je in terwijl je jouw lichaam laat zakken en adem je uit terwijl je jezelf weer omhoog duwt”, schrijft hij. Veel mensen doen dit andersom of helemaal niet, volgens hem.

View this post on Instagram

𝙃𝙤𝙬 𝙩𝙤 𝘽𝙧𝙚𝙖𝙩𝙝 𝙙𝙪𝙧𝙞𝙣𝙜 𝙥𝙪𝙨𝙝-𝙪𝙥𝙨 𝑻𝒂𝒈 𝒂 𝒇𝒓𝒊𝒆𝒏𝒅 𝒕𝒉𝒂𝒕 𝒏𝒆𝒆𝒅𝒔 𝒕𝒉𝒊𝒔 𝒊𝒏𝒇𝒐! – Follow @TheTrainingManual for daily fitness/nutrition tips & education📚 – Correct breathing when working out requires you to exhale during the highest exertion. When doing push-ups, you inhale as you lower your body and exhale as you push back up. – Proper push-up technique requires you to maintain good posture and a straight body. Tighten your core muscles, quads and glutes to stabilize your body and maintain the correct position. Place your hands slightly wider than shoulder width. Lower your body by bending your elbows. At the bottom of the push-up, your elbows should be bent at a 90-degree angle. Then, return to the starting position. – Do not hold your breath when doing push-ups, especially when you are at the end of a set and your muscles are tiring. Correct breathing during push-ups helps prevent fatigue by making sure your muscles have plenty of oxygen. When doing a push-up, breathe in as you lower your body and exhale during the most difficult part of the exercise, when you push your body back to the starting position, advises the American Lung Association. – . . .⠀⠀⠀⠀ #musclebuilding #buildmuscle #chestworkout #chestworkouts #pushpulllegs #pushday #pullday #squat #squats #glutes #quads #hamstrings #yoga #fitness #mobilitywod #flexibility #physicaltherapy #yogi #bodybuilding  #deadlift #squat #hypertrophy #legday #workout #yogaformen #physio #irishfitfam #mobility  #yogafit  #iifym

A post shared by Peter O Reilly FRCms P.T. 🇮🇪 (@p.t.pete) on

Span je spieren tijdens het opdrukken

Naast correct ademen, vergeten veel mensen volgens de personal trainer ook hun spieren aan te spannen. “Voor een goede techniek in push-ups moet je een goede houding en een recht lichaam hebben. Span je kernspieren, quads (dijbeenspieren) en bilspieren aan om je lichaam te stabiliseren en de juiste positie te behouden”, zegt Peter. “Plaats je handen iets breder dan schouderbreedte en laat je lichaam zakken door jouw ellebogen te buigen. Doe dit tot een hoek van 90 graden en ga weer terug naar de startpositie.”

De fout die jij waarschijnlijk maakt

Dan nog even over die meest gemaakte fout. “Hou je adem niet in tijdens het opdrukken, vooral niet op het einde van een set als je spieren vermoeid zijn. Correct ademen tijdens push-ups zorgt ervoor dat je spieren voldoende zuurstof bevatten en dat helpt vermoeidheid te voorkomen.” Daarbij citeert hij nog maar een keer de American Lung Association: “Adem in tijdens een push-up terwijl je jouw lichaam laat zakken en adem uit tijdens het moeilijkste deel van de oefening, als je jouw lichaam terugduwt naar de beginpositie.” Duidelijk? Mooi, op naar de veertig!

View this post on Instagram

𝗛𝗼𝘄 𝗺𝗮𝗻𝘆 𝗽𝘂𝘀𝗵 𝘂𝗽𝘀 𝗰𝗮𝗻 𝘆𝗼𝘂 𝗱𝗼? -👇 Let us know below! 👇 – Follow @TheTrainingManual for daily fitness/nutrition tips & education 📚 – A new study finds that middle-aged men who can do more than 40 push-ups in one go had a 96 percent lower risk of cardiovascular disease events compared with those able to do fewer than 10. __ Furthermore, push-up capacity was more strongly associated with cardiovascular disease risk than the results of submaximal treadmill tests. __ Other studies have shown that muscular strength is associated with lower cardiometabolic risk independent of cardiorespiratory fitness. __ Muscular strength has been shown to have an independent protective effect for all-cause mortality and hypertension in healthy males and is inversely associated with metabolic syndrome incidence and prevalence. __ Best of all is that the test is free and very simple to perform! How many push-ups can you do? Reference article – https://www.hsph.harvard.edu/news/press-releases/push-up-capacity-cardiovascular-disease-events-men/ __ Repost @jameskewfitness – #musclebuilding #buildmuscle #chestworkout #chestworkouts #pushpulllegs #pushday #pullday #squat #squats #glutes #quads #hamstrings #yoga #fitness #mobilitywod #flexibility #physicaltherapy #yogi #bodybuilding  #deadlift #squat #hypertrophy #legday #workout #yogaformen #physio #irishfitfam #mobility  #yogafit  #iifym

A post shared by ⏲Gym Tips Posted Every Day!⏲ (@thetrainingmanual) on

💪🏼 Check ook: 5 push-up variaties voor een ijzersterk lichaam

Reageer op artikel:
Ademen tijdens push-ups: deze fout maak jij allicht tijdens het opdrukken
Sluiten