Abrupte koerswijziging: de elektrische toekomst van Ferrari

Fans van brullende cilinders zullen niet zo blij zijn met het nieuws, maar Ferrari heeft Benedetto Vigna aangetrokken als nieuwe CEO. Het Italiaanse merk gaat ‘eindelijk’ met de tijd mee en richt zich met deze grote man in de techwereld op een elektrische toekomst.

“We zullen nooit volledig elektrisch gaan. Tijdens mijn leven bestaat nog niet eens de helft van onze vloot uit elektrische auto’s”, vertelde de 65-jarige Ferrari-CEO Louis Camilleri vorig jaar nog. Grootspraak, zo bleek. Een maand later stapte hij onverwachts op en de rest is toekomst. Een elektrische toekomst.

CEO Benedetto Vigna voor een elektrische toekomst

Nu heeft Ferrari dus een nieuwe CEO, waarmee een nieuwe koers wordt ingezet. Benedetto Vigna, die overkomt van chipmaker STMicroelectronics, krijgt de taak om de Italiaanse sportwagenbouwer te transformeren in het tijdperk van elektrisch rijden en andere technologische vernieuwingen.

De benoeming van Vigna toont onder meer aan dat er binnen de auto-industrie steeds meer sprake is van een verschuiving, waarbij technologie een steeds prominentere rol speelt. Bij STMicroelectronics hielp Vigna onder meer bij de ontwikkeling van de schermsensortechnologie in de iPhone 4. Deze technologie wordt inmiddels wereldwijd gebruikt in smartphones en navigatiesystemen in voertuigen.

Vigna staat momenteel nog aan het hoofd van de analoge sensorgroep van STMicroelectronics. Officieel vervangt hij in september Louis Camilleri, die in december vanuit het niets ontslag nam bij Ferrari. Vooralsnog is de Italiaanse autobouwer tamelijk traag met de inzet op elektrificatie en andere technologische toepassingen.

Eerste elektrische Ferrari in 2025

Pas dit jaar kondigde Ferrari zijn eerste elektrische auto aan. Deze zal onder de supervisie van de nieuwe CEO geproduceerd worden en moet in 2025 op de markt verschijnen. Lees daarover meer in dit artikel. Wel bestaat er al een hybride Ferrari, de F90 Stradale, en dat is direct de snelste ooit. Wat betreft snelheid zal het in de toekomst dus wel goed zitten, maar voor liefhebbers van ‘het echte geluid’ zal er op den duur weinig plezier overblijven.

Ferrari SF90 Stradale
De SF90 Stradale (Afbeelding: Ferrari)
Reageer op artikel:
Abrupte koerswijziging: de elektrische toekomst van Ferrari
Sluiten