Jelle van Es
Jelle van Es Wheels 9 mei 2020

Elektrische fiets getest: de betaalbare Muto e-bike voor in de stad

We hebben de elektrische fiets Muto getest. Een betaalbare e-bike voor in de stad met een aantal leuke opties.

De elektrische fiets Muto is gebouwd door een onderneming binnen Stella Fietsen. Deze e-bike is gemaakt als stadsfiets. Tijd om dat even goed te testen.

Dit is hem (Afbeelding: Jelle van Es / Manners)

De elektrische fiets Muto

De elektrische fiets Muto komt met allemaal verschillende accessoires. Via een toegankelijk click and roll-systeem zijn die binnen een seconde of 15 op je fiets te plaatsen en weer te verwijderen. Zelfs zonder dat je iets van een handleiding doorneemt, weet je wat je moet doen. En als je het op de juiste manier hebt bevestigd, dan zit het direct ook superstevig vast. Ikzelf heb op die manier een tijdje met een mandje achter op mijn fiets gereden. Dat is een flinke unit, waar je heel wat boodschappen in kwijt kan. Tel daar een mogelijkheid bij op om ook nog een mandje voorop te plaatsen en je hebt een serieus alternatief voor de auto als het op de boodschappen aankomt.

Hier kun je veel in kwijt (Afbeelding: Jelle van Es / Manners)

Andere accessoires geven je de mogelijkheid om een kind naar school te brengen, via een zitje of een soort tas waar je jouw spullen in kunt verbergen terwijl je naar werk toe rijdt. Op die manier is de fiets meer dan alleen een vervoersmiddel om van A naar B te komen. Het is een e-bike die je voor verschillende dagelijkse activiteiten kunt inzetten, zonder dat je jezelf in allerlei bochten hoeft te wringen.

Beperkte actieradius

Technisch zit de Muto elektrische fiets keurig in elkaar. Het enige nadeel is dat het bereik niet al te groot is. Op de hoogste trapondersteuning kom je niet veel verder dan 40 kilometer. Op de middelste stand loopt dat echter al op naar 70 kilometer. Gelukkig kun je de batterij makkelijk opladen. Deze is onderdeel van het frame, waardoor hij niet opvalt. De batterij is er makkelijk uit te halen, zodat je de fiets buiten kunt laten staan terwijl je hem binnen oplaadt. De e-bike gebruik van Shimano-schijfremmen en die kwaliteit voel je.

De motor is een 250 Wh voorwielmotor. Deze is redelijk stil en geeft goede ondersteuning. Echter merkte ik tijdens de testsessies dat hij wel even moet aanslaan. Verwacht dus niet dat je bij het stoplicht gelijk wegschiet, zoals bij de VanMoof X3 en S3 wel het geval is. Wat ik wel fijn vindt, is dat de e-bike gebruik maakt van een belt drive, waardoor hij in onderhoud een stuk fijner is dan een standaard ketting.

Goede materialen (Afbeelding: Jelle van Es / Manners)

Scherpe geprijsde e-bike

De elektrische fiets Muto heeft een aantrekkelijke prijs. Hij werd in eerste instantie als early-bird van 1.549 euro geïntroduceerd. Die actie is nu voorbij. Maar alsnog is de prijs, 1699 euro, een stuk langer dan die van een gemiddelde e-bike. Daarvoor krijg je een stijlvolle stadsfiets met veel comfort.

Muto elektrische fiets
In een verlaten winkelstraat (Afbeelding: Jelle van Es / Manners)

Liever een andere elektrische fiets? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Reageer op artikel:
Elektrische fiets getest: de betaalbare Muto e-bike voor in de stad
Sluiten