Thomas Aalderink
Thomas Aalderink Auto's & Motoren 4 aug 2020
Leestijd: 2 minuten

Duitse Tesla-rijder krijgt boete voor het bedienen van ruitenwissers

Een Duitser die de ruitenwissers van zijn Tesla bediende en daardoor van de weg raakte, is van de regen in de drup beland. Hij reed namelijk niet alleen zijn Tesla in de prak, maar ontving ook nog een boete van 200 euro en een rijverbod. Dat kan niet kloppen zou je zeggen, maar ook nadat de man in beroep ging, bleef de boete staan. Waarom?

De Duitse Tesla-rijder kreeg de boete niet zozeer omdat hij zijn ruitenwissers aan wilde zetten. Dat mag natuurlijk gewoon. Het heeft te maken met de manier waarop je dit moet doen in de Tesla Model 3. In tegenstelling tot bij de meeste auto’s moet je voor bepaalde instellingen niet aan een hendeltje trekken, maar bij het touchscreen zijn.

Boete voor het bedienen van een touchscreen

Helaas voor alle Duitse Tesla-rijders is het in Duitsland strafbaar om een elektronische apparaat te bedienen tijdens het rijden. Deze regel is ingesteld om te voorkomen dat mensen op hun telefoon gaan zitten. Je zou zeggen dat een touchscreen dat onderdeel is van de auto niet meetelt. Dat is blijkbaar niet het geval. Volgens de hoogste rechtbank van Karlsruhe is een permanent geïnstalleerd touchscreen ook gewoon een elektronisch apparaat.

Pech voor de man die in zijn Tesla van de weg raakte. Ook in hoger beroep kreeg hij geen gelijk en moet dus 200 euro aftikken. Ook mag hij voorlopig niet meer achter het stuur plaatsnemen. Hij heeft dus alle tijd om zijn Tesla te laten repareren. Toen de man van de weg raakte nam hij namelijk een paar bomen mee.

Groot probleem voor Tesla

Deze uitspraak is vervelend voor de man, maar ook voor de auto industrie. Steeds meer moderne auto’s zijn voorzien van een touchscreen. Dat niet alleen, ook verhuizen steeds meer functionaliteiten naar het scherm. Hij zit er niet meer alleen voor de radio, maar ook voor functies die je actief gebruikt bij het rijden. Zeker bij de auto’s van Tesla.

Tesla-concurrent heeft de oplossing

Hier ligt dus een flinke uitdaging voor autobouwers. Zij moeten alle functionaliteiten zien te bundelen zodat je ze vanaf het stuur kan bedienen. Een andere oplossing is door te gaan werken met spraakcommando’s. Veel merken doen dit al, maar echt lekker werkt het nooit. Er is slechts één uitzondering. Onlangs hebben we de Polestar 2 getest. Een auto die is voorzien van Google Assistent. Hoe goed dat werkt en meer over deze zeer indrukwekkende elektrische auto lees je in onze review.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.