Tessa Ham
Tessa Ham Geld & Carrière 2 aug 2020
Leestijd: 2 minuten

Het hoe en waarom van nietszeggende functietitels op LinkedIn

Werp één blik op LinkedIn en de bijzondere, grappige, nietszeggende en chique functiebenamingen vliegen je om de oren. Je kunt het zo gek niet bedenken en het is bijna zeker dat er ergens wel iemand rondloopt met zo’n functietitel. Het lijkt wel alsof we onze banen interessanter en spannender willen laten lijken dan ze eigenlijk zijn.

Dit is waarom iedereen opeens een mooie, nietszeggende, bijzondere of grappige functietitel op LinkedIn heeft.

Duidelijk is anders

Wat is het verschil tussen een Director of first impressions, Principal Marketing Analyst en Dynamic Markets Representative? De eerste twee functietitels bestaan echt, de laatste is gegenereerd door een website die met een algoritme bullshit job titles creëert. Het meest grappige is nog wel dat de bullshit job titles af en toe toch echt blijken te bestaan.

Het lijkt wel alsof een functietitel tegenwoordig bijna niet meer mag verklappen wat iemand nou écht doet. Vaak om het allemaal wat interessanter te laten lijken dan het misschien in werkelijkheid is.

Waar komen die bijzondere functietitels?

Zoals zoveel in het leven, zijn de bullshit functietitels op LinkedIn overgewaaid vanuit de Verenigde Staten. Ook werden ze in eerste instantie voornamelijk gebruikt in de IT-sector. Dit verklapt ook meteen waarom we zoveel uiteenlopende functiebenamingen zien: deze zorgen ervoor dat je de aandacht van (jonge) sollicitanten trekt en de beste mensen binnenhaalt. Vooral als de arbeidsmarkt krap is, zoals in de IT, is zo’n functietitel dus belangrijk.

Trend: grappig doen op LinkedIn

Naast mooie en nietszeggende functietitels zie je ook steeds meer grappige functiebenamingen op LinkedIn. Een verkoopmedewerker in een kledingzaak is tegenwoordig een retail-jedi en iemand die de social media beheert is opeens een social samurai.

Ook dit is om jong talent aan te trekken. ‘Het is onwijs leuk om hier te werken, kijk hoe fun we zijn’, willen deze bedrijven eigenlijk zeggen. Bovendien worden vacatures met opvallende functiebenamingen eerder gedeeld op social media. Zo bereik je opeens weer een hoop nieuwe mensen.

Beloning in plaats van salaris

De Financial Times, die een stuk publiceerde over de steeds lastigere en meer bijzondere job titles in de Verenigde Saten, kwam erachter dat fraaie titels zelfs een hoog salaris kunnen vervangen. “Ze strelen het ego en zorgen ervoor dat de buitenwereld doorheeft dat er met hen niet te spotten valt”, zegt Peter Crist, vice-voorzitter van het internationale wervingsbureau Korn/Ferry. Hij geeft toe dat fraaie titels een manier zijn om zijn werknemers te belonen zonder ze daarbij extra te betalen.

“Functietitels zijn erg belangrijke, zichtbare status-aanduiders”, zegt ook Nigel Parslow, UK managing director bij Harvey Nash executive search, in de Financial Times. “Ze zijn een beetje wat een auto van de zaak vroeger was.”

Tja, we willen allemaal serieus genomen worden en zijn blijkbaar daardoor bereid om minder betaald te krijgen. Wat staat nou lekkerder bovenaan je LinkedIn-profiel: Medewerker Klantenservice of Client Manager?

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.