Polestar 2 review: niet met de Tesla Model 3 te vergelijken

De elektrische revolutie is in volle gang. Tesla ging hierin lange tijd voorop en pakte zo een voorsprong op de rest. Vervolgens wisselden andere grote merken zoals Audi, Hyundai, Volkswagen, Ford en Volvo de benzinemotoren in voor accupakketten. Het speelveld wordt door deze grote verandering flink opgeschud en dat biedt ruimte voor nieuwe spelers. Wij mochten alvast kennismaken met zo’n nieuwkomer: de Polestar 2.

De gemiddelde consument zal de naam Polestar nog niet vaak gehoord hebben. Misschien als ze ooit een Volvo gehad hebben. Polestar is namelijk een dochterbedrijf van Volvo. Wanneer een gewone Volvo niet snel genoeg was, dan kon je altijd nog langsgaan bij Polestar voor wat meer sportiviteit. Je kunt dit het beste vergelijken met Mercedes-AMG en BMW-Motorsport. Polestar is de huistuner van Volvo.

Huistuner wordt autobouwer

Daar kwam in 2017 verandering in. Twee jaar nadat het Chinese Geely zowel Volvo als diens tuner had overgenomen, werd besloten dat het tijd was voor een eigen auto onder de Polestar naam. Dit werd een indrukwekkende en vooral zeer prijzige plug-in hybride, genaamd Polestar 1. Dit is ook meteen de enige auto van Polestar die je kunt tegenkomen bij de pomp, want al snel werd besloten dat toekomst van het merk volledig elektrisch is.

En zo komen we in 2020. Het jaar waarin Polestar hun tweede auto op de markt brengt. Aan de naam te zien zou je denken dat de Polestar 2 een opvolger is van de Polestar 1, maar dat is absoluut niet het geval. Het feit dat deze auto volledig elektrisch is en geen plug-in hybride, is slechts één van de vele verschillen. Dit is namelijk geen coupé van anderhalve ton, maar een praktische en betaalbare elektrische auto met het sportieve dna van Polestar.

Dit is de Polestar 2

Dat klinkt heel interessant en vooral heel ambitieus. Kan een nieuwkomer bij hun eerste poging meteen meekomen met de gevestigde orde (lees Tesla)? Of deze zelfs verslaan? Het is onmogelijk om deze vraag nu al te beantwoorden, maar na onze testrit hebben wij wel een gevoel welke kant dit opgaat. Een middag lang mochten we de Polestar 2 onder handen nemen.

Polestar 2 review
De Polestar 2. (Afbeelding: Manners / Vincent Bronkhorst)

Onze testrit begon niet bij een dealer, maar in de Hallen in Amsterdam. In een minimalistische hal stond de Polestar 2 op ons te wachten met daarnaast een Zweeds lekkernij. Deze setting past perfect bij Polestar. De Zweedse nieuwkomer pakt het op dit vlak namelijk volledig anders aan dan de concurrentie. Bij Polestar vind je geen opdringerige verkopers en hoef je niet te onderhandelen over opties.

Nieuwe manier van verkopen

Een Polestar 2 koop je online. Kennismaken met de auto doe je in de zogenaamde Polestar spaces. Met veel aandacht vormgegeven showrooms midden in het centrum van grote steden (in Den Haag, Rotterdam en Eindhoven). Hier kun je zelf ervaren wat de Polestar 2 te bieden heeft. Je wordt niet in je nek gesprongen door een opdringerige verkoper. In plaats daarvan staat een expert klaar om je kennis te laten maken met alle mogelijkheden. In alle rust en zonder druk.

Polestar 2 review
(Afbeelding: Manners / Vincent Bronkhorst)

Een unieke manier van auto’s verkopen die past bij de Polestar 2. Dit past veel beter bij de manier waarop mensen tegenwoordig producten kopen. En dit is slechts het begin van de unieke Polestar beleving. De uitgangspositie van het bedrijf is totaal anders dan je gewend bent. De Polestar 2 is geen auto die in een duidelijk segment past of gemaakt is voor een demografische doelgroep. Hij is bedoeld voor mensen die zich aangetrokken voelen tot de Polestar 2.

Wat is de Polestar 2?

Dat klinkt misschien als een hippe salespitch, maar dat is niet het geval. We kregen de kans om met CEO Thomas Ingenlath te spreken. Zijn passie en gedrevenheid was voelbaar door de Zoom verbinding. Hij wil echt de markt veranderen en iets nieuws proberen. Zijn uitgangspunt is totaal anders. De Polestar 2 moet een succes gaan worden omdat het een ander gevoel oproept bij mensen. Niet omdat het makkelijk definieerbaar en in een hoekje te plaatsen is.

Dat begint bij het uiterlijk. Heel Zweeds en minimalistisch, maar ook bijzonder. Omdat de auto geen extreme features heeft kun je er moeilijk je vinger opleggen wat de Polestar 2 zo anders maakt. Het is zelfs al lastig om te bepalen wat het carrosserietype is. Is het een hatchback? Is het een crossover SUV. Voor veel valt wat te zeggen, maar zoals al eerder gezegd: daar gaat het bij de Polestar 2 niet om.

Doorlopend achterlicht
(Afbeelding: Manners / Vincent Bronkhorst)

Het is bovenal een interessante auto. Je ziet overeenkomsten met verschillende Volvo’s (zoals Thor’s hamer in de koplampen), maar de Polestar 2 heeft wel echt een eigen smoel. Robuust en stoer, maar door de strakke lijnen en het minimalistische ontwerp niet lomp of druk. Wat daarin ook een belangrijk rol speelt zijn de lichtmetalen wielen. Deze zijn standaard 19 inch. Dat is groter dan gemiddeld en draagt zeker bij aan de uitstraling.

Serieus en sportief

Wat ons verder aansprak was het doorlopende achterlicht en de grille aan de voorkant. Bij veel elektrische auto’s is iedere opening dicht gemaakt om de luchtweerstand te verminderen. Hetzelfde geldt voor luchthappers. Deze ontbreken vaak of zijn afgedicht. Dit zorgt voor een platte en enigszins neppe uitstraling. Gelukkig heeft de Polestar 2 dit niet. Er zit diepte in en dat geeft de auto een stoere en meer volwassen uitstraling.

Polestar 2 review
(Afbeelding: Manners / Vincent Bronkhorst)

Hoewel het zeker een sportieve touch heeft, oogt de Polestar 2 niet als een racemonster. Schijn bedriegt. Polestar is een performance afdeling en dat merk je zeker. Net als andere elektrische auto’s is ook de Polestar 2 bloedsnel op de eerst meters, maar ook daarna trekt hij lekker door. De twee elektromotoren (eentje voor en eentje achter) leveren 408 pk en 660 Nm aan koppel. Genoeg om in 4,7 seconde op de 100 km/u te zitten.

Een zachtaardig en benaderbaar beest

Belangrijker dan cijfers is het gevoel. De Polestar 2 rijdt gewoon heerlijk. Door motoren op beide assen heb je altijd de grip en het vermogen op de plek waar je het nodig hebt. Hij is een soort wolf in schaapskleren die altijd klaar is voor een sportieve actie. Elektrische auto’s willen door de enorme snelle acceleratie nog wel eens zenuwachtig aanvoelen. Dat is bij de Polestar 2 niet het geval. Alles voelt solide, sportief en vertrouwd.

Een paar keer snel optrekken en een bochtige weg flink aanvallen is leuk, maar dat is niet wat je hele dagen aan het doen bent. Het grootste deel van de tijd ga je gewoon mee in de stroom. Daarbij valt vooral de one-pedal driving op. Wanneer je het gas loslaat remt de auto op de motor. Dit rijdt heel ontspannen en zorgt ervoor dat de energie die vrijkomt terug gaat naar de batterij. Een win-win dus.

Het interieur
Het interieur van de Polestar 2. (Afbeelding: Manners / Vincent Bronkhorst)

Rijden met one-pedal driving in een Polestar 2 is namelijk verrassend prettig. We waren al bekend met dit systeem, maar hebben het nog nooit zo goed gezien. Het voelt heel natuurlijk en voorspelbaar. Na een half uurtje weet je precies hoeveel de auto remt. We hebben een hele middag rondgereden en de rem eigenlijk maar amper gebruikt. Combineer dit met de adaptive cruise control en alle andere hulpsystemen, en de auto rijdt bijna vanzelf.

Google in de Polestar 2

En omdat de Polestar 2 zoveel werk uit handen neemt, hadden we ruim de tijd om goed rond te kijken. Het interieur is zoals je mag verwachten van een Scandinavisch merk: stijlvol, strak en van hoge kwaliteit. Het zitcomfort is uitstekend en er zijn genoeg mogelijkheden om de zitpositie af te stellen. De bekleding voelt premium, maar wel anders dan je misschien gewend bent. Dat komt omdat alles milieuvriendelijk is.

Op het dashboard vinden we een groot touchscreen. Deze kun je bedienen zoals je dat gewend bent, maar ook door ertegen te praten. Dat kan bij meer auto’s, maar zo goed al bij de Polestar 2 zien we het niet vaak. Dat komt omdat dit de eerste auto is met het Google-besturingssysteem. Dit betekent dat je gebruik kunt maken van de uitstekende spraakherkenning en van handige apps. Zo gebruik je Google Maps als navigatie. Veel merken proberen dit soort systemen zelf te ontwikkelen, maar Polestar bewijst dat je dit gewoon aan de experts over moet laten.

Goudkleurige Brembo remschijven
De goudkleurige remschijven van Brembo. (Afbeelding: Manners / Vincent Bronkhorst)

De Polestar 2 die wij hebben getest was daarnaast voorzien van het optionele Performance-pakket. Voor een meerprijs van 6.000 euro krijg je goudkleurige Brembo-remmen (die er wel echt heel strak uitzien), goudkleurige ventieldoppen, goudkleurige gordels, hoogglanzend zwart daksegment, 20” lichtmetalen velgen en Öhlins-dempers.

Overzichtelijke opties en uitvoeringen

Qua vermogen is er dus geen verschil met de zeer uitgebreide basisversie. Deze kost 59.800 euro en is verder voorzien van alles toeters en bellen. De enige keuzes die je moet maken zijn vooral visueel. Zo moet je kiezen tussen zes lakkleuren en drie interieurstijlen. Daarnaast heb je nog de optie om voor 20” wielen (1.000 euro) en een elektrische trekhaak (1.100 euro) te gaan.

Kortom, de Polestar 2 is een auto die heerlijk rijdt, lekker zit en gevuld is met handige systemen die uitstekend en intuïtief werken. Een paar uur was meer dan genoeg om ons ervan te overtuigen dat je voor de beste ‘betaalbare’ elektrische auto misschien wel in Zweden moet zijn. Wat we in die paar uur minder goed hebben kunnen testen is de range en het laden.

Polestar 2
(Afbeelding: Manners / Vincent Bronkhorst)

Bij benzine- en dieselauto’s kijken we altijd snel even naar het verbruiken en gaan we weer verder. Bij een elektrische auto ligt dat natuurlijk anders. Dit kan bepalend zijn in je oordeel of je wel of niet voor een bepaalde auto moet gaan. De Polestar 2 doet het gelukkig prima op dit punt, maar blaast je helaas ook niet van je milieuvriendelijke stoel.

Niemand kan in alles het beste zijn

Met 78 kWh heeft de Polestar 2 een grotere accu dan de meeste concurrenten. Dat is ook nodig, want hij behoort in deze prijsklasse tot meest krachtige en zwaarste elektrische auto’s. Dit betekent dat de Polestar 2 heerlijk op de weg ligt en enorm lekker rijdt, maar ook iets inlevert als het gaat om bereik. Desalniettemin kun je gewoon 470 kilometer rijden op een volle accu.

Het interieur
(Afbeelding: Manners / Vincent Bronkhorst)

Rol je op het laatste beetje spanning? Dan kun je met 150 kW weer bijladen. Dat is in vergelijking met de gemiddelde concurrentie bovengemiddeld, maar dan heb je altijd nog Tesla. De Model 3 Long Range en Performance kunnen gebruik maken van het onverslaanbare laadnetwerk en hebben een laadvermogen van 250 kW. Op dat punt kan geen enkele elektrische auto concurreren met Tesla.

Waarom vergelijken met de Tesla Model 3?

Zo maken we toch een kleine vergelijking met de Tesla Model 3. Dit hoort er nu eenmaal bij, maar ga vooral niet te veel vergelijken. President Theodore Roosevelt zei immers ooit: “comparison is the thief of joy.” Daar heeft hij gelijk in. Je doet de Polestar 2 te kort door alleen maar te gaan vergelijken met anderen. Dit is namelijk echt weer wat anders.

De Polestar 2 is in de eerste plaats een volwassen en solide auto die fantastisch rijdt en een uniek uiterlijk heeft. Alles zit op een niveau dat je zou verwachten van de grote Duitse merken, maar dan wel volledig elektrisch. Als je een liefhebber bent van autorijden en met angst naar de geëlektrificeerde toekomst kijken, dan is de Polestar 2 de auto die je hoop gaat geven.

Polestar 2 review
(Afbeelding: Manners / Vincent Bronkhorst)
Reageer op artikel:
Polestar 2 review: niet met de Tesla Model 3 te vergelijken
Sluiten