Citroën Ami getest: stadsauto van de toekomst of veredelde brommobiel?

Is het een compacte stadsauto, is het een soort Canta? Nee, dat is het beide niet. Het is namelijk de gloednieuwe Citroen Ami. Het welbekende automerk uit Frankrijk ziet dit opvallende wagentje als de stadsauto van de toekomst, al heeft de Nederlandse wetgeving een minder erende naam voor de Ami.

Met een maximale snelheid van 45 kilometer per uur ziet de Nederlandse wetgeving het bijzondere model namelijk ‘gewoon’ als brommobiel. Dat is echt te weinig eer voor deze auto. De Citroën Ami is geen traditioneel knorrend stukje blik. Het is een elektrische auto, maar dan een stuk compacter. Onze collega’s van Autovisie hebben ’em al mogen testen en vertellen je in deze review-video of dit een hot gaat worden.

Dit is de Citroën Ami

Zoals je kunt zien is de Citroën Ami eigenlijk een muisstille stadsauto. Hij beschikt namelijk over een elektromotor. Deze levert 8 pk en zit gekoppeld aan een 5.5 kWh accupakket. Hierdoor komt de ultralichte stadsauto toch gewoon 75 kilometer ver. Meer dan genoeg, want je blijf voornamelijk binnen de bebouwde kom. Binnen drie uur is de accu volledig opgeladen, en dit gebeurt gewoon via het normale stopcontact.

Deze spotgoedkope elektrische auto gaat Europa veroveren

Het exterieur is gemaakt van een duurzame soort kunststof, die niet snel beschadigt en goedkoop in productie is. Dankzij deze goedkope materialen kost het stadsautootje nog geen 7.000 euro. Daarnaast is het materiaal ook erg licht, waardoor het karretje als brommobiel rond mag rijden.

Stadsauto of brommobiel?

Een brommobiel mag volgens Autovisie exclusief batterij niet meer dan 350 kilogram wegen. Daarom ontbreekt het de Ami aan airco, centrale vergrendeling en elektrische ramen. Het is dus een echte brommobiel, met twee stoelen en een dak boven je hoofd. Hierdoor is het beter vertoeven dan op een scooter.

Citroën, Ami, stadsauto
(Afbeelding: Wheelsage)

Kleine vertraging

Het stadsautootje rijdt al rond in Frankrijk, Italië en Spanje. Door de pandemie is de komst van de stadsauto vertraagd. Of de Citroën Ami een verkoopsucces gaat worden, is de vraag. Zo heeft Renault met de Twizy ook al een compacte elektrische brommobiel neer willen zetten. Deze was ook al beschikbaar voor minder dan 7 mille, maar is nog geen groot verkoopsucces geworden.

Reageer op artikel:
Citroën Ami getest: stadsauto van de toekomst of veredelde brommobiel?
Sluiten