Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Auto's 22 jan 2023
Leestijd: 2 minuten

Deze verrassende auto is in 2022 het meest gestolen in Nederland

Januari is de maand van lijstjes over het vorige jaar. Afgelopen week kwam daar voor autoland weer een bijzondere bij. We weten nu welke auto’s in 2022 het meest werden gestolen. En de Toyota RAV4 hadden we niet op één verwacht.

De Volkswagen Golf, horen we je al denken. Maar nee! De Toyota RAV4 was vorig jaar het model dat het vaakst in handen van autodieven kwam. 465 stuks, om precies te zijn. Dat meldt het Landelijk Intelligentie- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).

Toyota RAV4 en de Auris-katalysator

Toyota voert ook de lijst aan als het gaat om het meest gestolen merk. 1.036 gestolen auto’s waren in 2022 een Toyota. Interessant zijn de cijfers over de Auris. Die auto wordt voornamelijk gestolen voor de onderdelen. 73 procent van de in totaal 193 gestolen Aurissen werden namelijk gevonden, maar dan wel zonder katalysator.

Slecht nieuws zit ‘m vooral in het totale aantal autodiefstallen. Waar er in 2021 een afname te zien was, is de diefstal in 2022 juist weer gestegen. In totaal ging het om 5.973 auto’s en dat is 11 procent meer dan een jaar eerder. Bijna de helft (45 procent) van die auto’s is overigens wel weer teruggevonden. Opmerkelijk is de stijging van auto’s die 20 jaar en ouder zijn. In die categorie zien we een diefstalstijging van 18 procent. Mogelijke redenen daarvan zijn de grotere vraag naar youngtimers en klassiekers.

Naast autodiefstal ook veel verduistering

Het LIV ziet daarbij een aantal problemen wat betreft autodiefstallen. Steeds vaker gaat het om verduistering, stelt de organisatie. Denk aan auto’s die zijn geleend of gehuurd, maar niet zijn teruggebracht. Waar in 2016 nog maar 400 keer sprake was van verduistering, ging het in 2022 om 1100 gevallen. Die toename is natuurlijk deels toe te schrijven aan de stijgende populariteit van huur– en leaseauto’s.

Daarnaast hamert het LIV op de preventie van diefstallen. Volgens de organisatie zijn vooral oudere voertuigen niet voorzien van enige beveiliging en daardoor krijgen criminelen ‘vrij spel Bij nieuwere voertuigen blijkt dat cybercriminaliteit nog altijd een groot probleem is. Amerikaans onderzoek laat immers zien dat meerdere merken eenvoudig te hacken zijn. “Het gtegengaan van voertuigdiefstal is een gedeelde verantwoordelijkheid van zowel fabrikanten, verzekeraars als eigenaren”, besluit het LIV.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.