Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's & Motoren 5 aug 2022
Leestijd: 2 minuten

Audi kondigt met nieuwe RS6 het einde van een tijdperk aan

Audi neemt bij de volgende RS6 afscheid van ‘ouderwetse techniek’. Dit laat Stephan Reil, hoofd van research en development binnen Audi Group, weten aan Wheels.

De superstation is een legendarische auto en erg geliefd onder kenners. De eerste generatie kwam in 2002 op de markt met een heerlijke 4.2 liter V8. Later volgende een versie met een 5.0 liter V10, gevolgd door twee generaties met een 4.0 liter V8.

Audi RS6 vanaf nu met elektromotor

Dergelijke aandrijflijnen gaan we vanaf nu nooit meer zien in de nieuwe Audi RS6. De huidige generatie is de laatste ‘zonder’ elektromotor.

Droomauto Audi RS6
(Afbeelding: Wheelsage)

Of de volgende (C9) Audi RS6 helemaal elektrisch wordt of een hybride aandrijflijn tot zijn beschikking krijgt, is nog onduidelijk. Dat de über-A6 niet meer enkel afhankelijk wordt van een brandstofmotor, is in ieder geval zeker.

Deze unieke en 800 pk krachtige Audi RS6 is de ultieme stationwagen

Het nieuwe model wordt naar verluidt in 2026 gepresenteerd. De generatie (C10) die daarop volgt – rond 2030 – komt logischerwijs wel als volledig elektrisch model op de markt.

Eigenlijk al hybride

Hoewel Audi stelt dat de C8-generatie, die nu in de showroom staat, de laatste RS6 is die enkel over een brandstofmotor beschikt, is dit niet helemaal waar. De 4.0 TFSI V8 krijgt hulp van een 48-volt mild hybride-systeem.

Audi RS6, mild hybride
De A8 heeft eenzelfde 48-volt mild hybride-systeem als de Audi RS6 (Afbeelding: Audi)

Zo’n systeem bestaat uit een startdynamo en een extra accu. Wanneer je gas loslaat, zet de dynamo de kinetische energie om in elektriciteit. Deze energie wordt opgeslagen in het batterijpakket. De elektrische systemen aan boord worden vervolgens draaiende gehouden middels deze energie. Dit zorgt voor minder brandstofverbruik.

Dit is hoe de Audi A6 Avant E-tron eruit gaat zien

Daarbij zorgt de startdynamo voor een beetje extra vermogen. In het geval van het nieuwe model is dit 12 kW, zo’n 16 pk. Dit elektrovermogen – en elektrokoppel – merk je met name bij het wegrijden. In feite hebben we dus al afscheid genomen van een Audi RS6 met enkel een brandstofmotor.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.