Coen Grutters
Coen Grutters Tweedehands auto's 24 apr 2023
Leestijd: 2 minuten

Waarom deze zeldzame Audi RS2 de ultieme occasion is

Tijdens het uitzoeken van een leuke occasion, zal je compromissen moeten doen. Maar niet met deze Audi RS2.

Nou ja, wellicht is er één minpuntje: de prijs. Maar wij kunnen je van argumenten voorzien, waarmee deze Audi RS2 toch groenlicht krijgt van het thuisfront.

Praktische doch snelle occasion

Wie een praktische auto wil, zal in moeten inleveren op sportiviteit. Bij deze Audi RS2 is dat echter niet het geval. De occasion is Audi’s eerste RS-model, je weet wel, de sportieve tak van het merk. De wagen is enkel als stationwagen gebouwd en daarmee kan het vakje praktische bruikbaarheid worden afgevinkt.

Desondanks is het een occasion waar je autohart sneller van gaat kloppen. In het vooronder van de Audi RS2 ligt een 2.2-liter vijfcilinder, die elke rit een waar symfonie verzorgt. De turbo stuwt het vermogen tot 316 pk en 410 Nm. Niet gek voor een gezinswagen uit de nineties. Dit vermogen gaat naar alle vier wielen, waardoor de snelle station in slechts 5,4 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur sprint. Sportiviteit: check.

Audi RS2 ontwikkeld in samenwerking met Porsche

Voor leken oogt de occasion als een ietwat brave sleeper. Toch is er – zo weten de kenners – een aantal punten waaraan te zien is dat het hier niet om een alledaagse stationwagen gaat. De Audi RS2 is namelijk ontwikkeld in samenwerking met Porsche dat fantastisch rijdende sportwagens maakt, zo hebben wij recent aan den lijve ondervonden.

Audi RS2 occasion
(Afbeelding: AutoTrack / Bourguignon Occasions)

Porsche heeft zich niet alleen bekommerd om de vijfcilinder, maar ook om het onderstel. Zo ligt de Audi RS2 drie centimeter lager dan de Audi 80 Avant waar het sportmodel op gebaseerd is. Daarnaast is een schitterende set Porsche-wielen en -remmen gemonteerd onder de occasion.

Audi RS2 als occasion

Er staan op dit moment twee te koop. Een zwart exemplaar uit 1995. Deze Audi RS2 heeft slechts 81.000 kilometer op de teller staan en moet 79.000 euro kosten. De andere is gespoten in het iconische Nogaro-blauw, kost slechts 65.000 euro, maar heeft al ruim 223.000 kilometer aan ervaring. Een flink prijskaartje, maar besef dat wereldwijd nog geen 3.000 RS2’s zijn gemaakt. Wellicht vormt deze zeldzame occasion dus een leuke investering. En vind je een ver onder deze prijs, laat het ons weten!

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.