Coen Grutters
Coen Grutters Auto's 27 mrt 2023
Leestijd: 5 minuten

Review: is de nieuwe Porsche 911 Carrera T de ideale roadtripper?

Gloednieuw is de 911 Carrera T die Porsche ons meegeeft. Die T staat voor touring, maakt dat het de ideale auto voor een roadtrip? Lees onze review.

De sportieve Carrera T wordt door het merk tussen de standaard Carrera – het instapmodel – en de Carrera S geplaatst. In de basis is het een standaard 911 Carrera, maar met enkele speciale opties. Denk daarbij aan een speciaal sportonderstel, een sportuitlaat en een handbak. Dat laatste is tegenwoordig een zeldzaamheid, zelfs in sportwagens.

Review: de Porsche 911 Carrera T

Als de garagedeur van de in Leusden gevestigde Porsche-importeur Pon langzaam openschuift, verschijnt de Indisch-rode – zoals Porsche het noemt – 911 Carrera T op filmische wijze ten tonele. Standaard komt dit model met enkele grijze accenten. Het personeel heeft de wagen geprepareerd voor zijn eerste roadtrip. Zo ervaren als Porsche is met het bouwen van sportwagens, zo onervaren is dit exemplaar. Op de klok staat nog geen 400 kilometer.

Porsche 911 Carrera T
(Afbeelding: Manners)

Daar komt in rap tempo verandering in als we de snelweg opdraaien. Dit geeft ons voor het eerst de mogelijkheid even de benen te strekken. De koers is gezet richting Stuttgart, de heilige thuisgrond van Porsche. Met een Nederlands slakkengangetje bereiken we ter hoogte van Elten de grens. De befaamde Oberhausen straight, een stuk Duitse snelweg zonder snelheidslimiet, is in zicht. Een review in een Porsche is nou eenmaal niet compleet zonder Autobahn.

Zee aan versnellingen

De Duitse snelweg is een geschikt moment om alle zeven versnellingen van de Porsche 911 Carrera T te testen. Die laatste versnelling is er voornamelijk om het verbruik op hogere snelheid beperkt te houden. We kunnen niet ontkennen dat deze zee aan versnellingen in het begin wat onwennig is. Rechts van de achteruit zijn de 1, 3, 5 en 7 vrij dicht op elkaar gepropt. Gelukkig is sportief door de versnellingen rammen niet nodig voor een high speed run.

Porsche 911 Carrera T
Drukte op de schakelpook. (Afbeelding: Manners)

Als het vochtige wegdek wat opdroog en het verkeer uitdunt, doet zich de mogelijkheid voor momentum op te bouwen. We draaien de knop aan het stuur naar Sport Plus-modus en de 385 pk sterke 3.0-liter boxerzescilinder achterin de Carrera T stuwt ons tot boven de 250 kilometer per uur. De omstandigheden lenen zich er tijdens onze review niet voor door te trekken tot de topsnelheid van 291 kilometer per uur. Dat gaan we dan ook niet eens proberen.

Zoveel geld levert de actiefste flitspaal van Nederland per dag op

Wie pure snelheid zoekt, is beter af met de bijna dubbel zo krachtige Porsche 911 Turbo S. Als die wagen de kans krijgt, haalt-ie een snelheid van dik 330 kilometer per uur. Daarvoor moet je wel de portemonnee trekken, aangezien je er minimaal 3 ton aan kwijt bent. Met dat in het achterhoofd lijkt de prijs van de nieuwe 911 Carrera T nog mee te vallen: 175.149 euro. Het exemplaar waar wij in rijden heeft de nodige opties aangevinkt en kost daarmee iets meer dan 208.000 euro. Een flinke som geld.

Wat maakt de Porsche 911 Carrera T zo speciaal?

Via de Instagram-pagina van Manners kwam de vraag binnen wat de Porsche 911 Carrera T zo speciaal maakt. Het antwoord vinden we in de bochtige wegen waar we terechtkomen als we in de buurt van Stuttgart de Autobahn gedag zwaaien. De tweede en derde versnelling zijn hier je grootste vriend en bij elke dot gas schreeuwt de zescilinder, die vlak achter je ligt, het uit.

Daarbij drukt de 911 zijn brede kont stevig op het asfalt. De wagen is strak afgesteld, zonder ál het comfort overboord te gooien. Met de zelfverzekerde wegligging die het gebalanceerde sportonderstel biedt, waan je je als bestuurder de nieuwe Max Verstappen – die overigens een van zijn Porsches voor een megabedrag te koop heeft gezet.

Is het de ideale roadtripper?

De hamvraag na onze review: is de Porsche 911 Carrera T de ideale roadtripper? De bagageruimte is – als je een beetje creatief bent – voldoende. Voorin kun je twee flinke tassen kwijt en de Carrera T komt standaard zonder achterbank, waardoor ook daar de nodige opbergruimte ontstaat.

Porsche 911 Carrera T
(Afbeelding: Manners)

Verder zijn langen ritten geen probleem. In de brandstoftank past maar liefst 90 liter. Wij halen een verbruik van 1 op 9 (wat vele malen beter is dan deze onzuinige occasions), waardoor we 810 kilometer kunnen rijden tussen elk pompbezoekje.

Het bijna 5.000 euro kostende Burmester-audiosysteem lijkt in eerste instantie wat overdreven. De zes cilinders vormen van zichzelf al een waar orkest. Aan de andere kant weet de high end-geluidsinstallatie op wonderbaarlijke wijze elke band te strikken voor een privéconcert. Wie van muziek houdt, doet er goed aan deze prijzige optie aan te vinken.

Handbak: wel of niet kiezen?

Hoewel de zevende versnelling het verbruik ten goede komt op de snelweg, had een zesbak wat ons betreft volstaan. Daarnaast is filerijden met een handgeschakelde 911 minder plezierig, ondervonden we tijdens de review. Tegelijkertijd zouden wij niet voor de optionele (en veel sneller schakelende) PDK-bak gaan. De handbak heeft, zeker buiten de snelweg, zijn charme. Met het oog op de transitie naar elektrisch rijden, is het bovendien een nu-kan-het-nog-optie. Laat de snelweg daarom links liggen, kies een reisgenoot die tegen een ietwat stug geveerde auto kan en je bent verzekerd van een fantastische roadtrip.

911 Carrera T

Porsche

8.5 Score

Pluspunten

  • Handbak
  • Geluid
  • Audiosysteem
  • Sportonderstel
  • Sportuitlaat
  • Rijplezier
  • Grote brandstoftank

Minpunten

  • Prijs
  • Zevende versnelling

De Porsche is stevig aan de prijs, maar daar krijg je een hoop voor terug zoals een sportuitlaat, sportonderstel en in dit geval het hoogwaardige Burmester-audiosysteem. De handgeschakelde versnellingsbak in de Porsche 911 Carrera T zorgt voor enorm veel rijplezier. De zevende versnelling had niet gehoeven en in de file was de optionele PDK-bak prettiger geweest. Laat de snelweg daarom links liggen, kies een reisgenoot die tegen een ietwat stug geveerde auto kan en je bent verzekerd van een fantastische roadtrip.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.