Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's & Motoren 10 feb 2021
Leestijd: 2 minuten

Audi en Porsche jagen samen op Tesla met de E-tron GT

Ongeveer tweeënhalf jaar na de onthulling is de Audi E-tron GT (en de RS-variant) eindelijk daar. Samen met Porsche gaan de Duitse autobouwers met dit model de concurrentie aan met Tesla Model S.

Waar Tesla de Model S volledig zelf ontwikkelde, heeft Audi hulp gekregen van Porsche, dat met de Taycan inmiddels ervaring heeft met snelle elektrische auto’s.

Audi E-tron GT vs. Porsche Taycan

De elektromotoren, wielophanging en batterij van de Audi E-tron GT zijn identiek aan die van de Porsche Taycan. Toch heeft de Audi een ander weggedrag dan zijn broer uit Stuttgart.

De snelste Porsche Taycan – de Turbo S – gaat in slechts 2,8 seconden naar de 100 kilometer per uur. De Audi E-tron GT RS doet daar 3,3 seconden over de 0 naar 100 sprint. Dit met ‘launch control’, een tijdelijk boostvermogen van 2,5 seconden, geactiveerd.

Meer weerstand

Ook het exterieur verschilt niet veel van de Taycan. De Audi E-tron is wel iets compacter dan de elektrische Porsche. De cW-waarde (luchtweerstand) van de Audi is iets ‘minder’ dan de Porsche. Bij de GT is dit 0,24 en bij de Porsche slechts 0,22.

Audi, E-tron, GT, RS, Porsche, Taycan, Tesla
Audi E-tron GT Quattro Kleur: Kemora grey metallic (Afbeelding: Audi)

De standaardversie van de Audi E-tron beschikt over 470 pk, in ‘boost’ levert de instapper 522 pk. De RS-versie is met 590 pk aan vermogen en 637 pk overboost een stuk krachtiger. Baas boven baas is de Porsche Taycan Turbo S, die over 761 pk beschikt.

Twee elektromotoren en een LG-accu

Het vermogen van de brute wagen komt van twee elektromotoren. De achterste geeft maximaal 475 kW aan vermogen. Voorin vinden we in zowel de instapper al de RS een 175 kW sterke krachtbron. De motoren zijn gekoppeld aan een lithium-ion accu van het Zuid-Koreaanse LG. Deze heeft een capaciteit van 86 kWh en een actieradius van 488 kilometer. Lees en bekijk hier meer over de auto. Bekijk ter vergelijking hier de specificaties van de Tesla Model S.

Audi, E-tron, GT, RS, Porsche, Taycan, Tesla
Audi RS E-tron GT (Afbeelding: Audi)

De elektrische auto komt in mei naar Nederland, dan wordt zowel de RS als de standaardversie geleverd. Opvallend: met een vanaf prijs van 99.800 euro (en 138.200 euro voor de RS) is de Audi E-tron GT duurder dan de Porsche Taycan, die begint bij 87.200 euro. Een Tesla Model S heb je vanaf 89.151 euro.

Nieuwe Porsche Taycan is goedkoper en rijdt verder

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.