Elektrische fiets Muto is gemaakt als ultieme e-bike voor in de stad

In de wereld van de elektrische fiets zijn er vandaag de dag veel keuzes. Je kunt een enorm stoere elektrische fiets kopen die in staat is om 200 kilometer af te leggen met ondersteuning of een flexibele vouwfiets voor het woon-werkverkeer. Woon je in een grote Europese stad? Dan is de Muto wellicht wat voor jou. Muto is een start-up van de Nunspeetse e-bike fabrikant Stella.

Afgelopen week werd in Amsterdam de Muto gepresenteerd. De maker claimt dat dit het ultieme vervoersmiddel binnen de grote stad is. Hoewel er zeker interessante punten te vinden zijn op het product, is het uiteindelijk natuurlijk gewoon een elektrische fiets.

De elektrische fiets Muto

De Muto is geen elektrische fiets die bedoeld is om mee te nemen op een fietsvakantie in Zuid-Frankrijk. Ook is hij niet helemaal bedoeld om tochten mee te maken. Nee, de fiets is er echt voor hen die in de stad wonen en op zoek zijn naar een alternatief voor een auto. Dat betekent dat de fiets gebruikt kan worden om de kinderen naar school mee te brengen, voor boodschappen, voor je rit naar het werk en in de avond voor een gezellige avond in de kroeg.

Muto Elektrische fiets
De Muto elektrische fiets zoals hij werd gepresenteerd (Afbeelding: Jelle van Es / Manners)

Eén van de meest interessante punten die de Muto brengt is te vinden in de accessoires. De elektrische fiets maakt gebruik van een zogenaamd Click & Roll-systeem. Dit houdt in dat je op de voor- of achterkant van de fiets een blokje plaatst en vervolgens kan aan dat blokje een accessoire bevestigd worden. Denk daarbij aan een kinderzitje, een mandje of een bak aan de achterkant. Het bevestigen en het er vanaf halen kost slechts een paar seconden. Dat betekent dat je voor verschillende momenten je fiets op een bepaalde manier kunt inrichten. En als je een bepaalde accessoire niet nodig hebt, dan haal je die er makkelijk vanaf.

Muto elektrische fiets
De Muto met twee accessoires (Afbeelding: Muto)

Op het gebied van veiligheid wil de Muto elektrische fiets zich ook onderscheiden. Zo wordt er gebruik gemaakt van brede banden die niet vast komen te zitten in tramrails. Verder is hij voorzien van automatische verlichting, zodat je altijd gezien wordt. Zelfs aan de zijkant zijn lichten te vinden. Dit omdat de meeste aanrijdingen voor fietsers aan de zijkant wordt veroorzaakt. Hiermee hoopt de maker dat er minder ongelukken plaatsvinden. Qua design is de fiets gender-neutraal, waardoor iedereen er makkelijk op kan plaatsnemen. Overigens hoef je volgens de maker niet bang te zijn dat hij minder stevig is door het ontbreken van een bovenstang. Het frame is verlijmd, een techniek die onder andere bij vliegtuigen wordt gebruikt en moet er voor zorgen dat hij zeer stevig is.

De fiets zonder accessoires (Afbeelding: Muto)

Zijn er dan ook nadelen aan de Muto elektrische fiets? Jazeker. Zo is de range van de fiets wat beperkt. Je kunt er maximaal 70 kilometer mee afleggen. Dat is meer dan genoeg binnen de stad, maar natuurlijk wel minder dan dat je van andere fietsen gewend bent. De accu zit overigens in de voorstang, zeer netjes weggewerkt en is makkelijk er vanaf te halen. Het lijkt me wel een type model te gaan zijn waarbij je hem na dagelijks gebruik moet opladen. Dat is dus even een mindset die je jezelf moet aanleren.

De Muto elektrische fiets gaat 1699 euro kosten. Als je overtuigd bent, dan kun je hem met een early bird-korting voor 1549 euro halen. Wil je meer lezen over dit onderwerp? Bezoek dan hier ons archief.

Reageer op artikel:
Elektrische fiets Muto is gemaakt als ultieme e-bike voor in de stad
Sluiten