Pim Jansen
Pim Jansen Formule 1 8 feb 2022
Leestijd: 2 minuten

ViaPlay onthult extreme ambities in Nederland met de Formule 1

Dat ViaPlay naar Nederland komt en de Formule 1 in handen heeft, is inmiddels bekend. De topman heeft nu meer uit de doeken gedaan over de extreme ambities in ons land.

Ziggo-klanten voelen zich misleid na de bekendmaking van de ViaPlay-prijzen, zo bleek eind vorige maand.

ViaPlay aast op honderdduizenden klanten in Nederland

Streamingdienst Viaplay mikt in zijn eerste jaar in Nederland meteen op honderdduizenden klanten. Maar het platform, dat fors heeft geïnvesteerd in de uitzendrechten voor de Formule 1, de Duitse voetbalcompetitie en vanaf augustus ook de Engelse Premier League, is in het begin nog niet meteen winstgevend. Topman Anders Jensen van Nordic Enterntainment Group, het bedrijf achter Viaplay, zegt dat het doorgaans drie jaar duurt voor de dienst in een land rendement oplevert.

Viaplay wordt begin volgende maand beschikbaar in Nederland. “Er wordt nog gewerkt aan de laatste voorbereidingen maar in principe is de dienst klaar om aangezet te worden”, vertelt Jensen in een interview met het ANP.

De Zweed heeft hoge verwachtingen van de expansie van zijn bedrijf dat de Scandinavische landen als zijn thuismarkt beschouwt. In heel 2022 hoopt hij er ‘internationaal’ 1,6 miljoen huishoudens als klant bij te krijgen. “De Nederlandse markt zal goed zijn voor een groot deel hiervan”, benadrukt hij. Dat zijn dus “honderdduizenden” huishoudens. Daarnaast is Viaplay bijvoorbeeld ook net begonnen in de Verenigde Staten.

Het is de bedoeling dat de dienst in steeds meer landen beschikbaar wordt. Eind 2025 wil Jensen met Viaplay zo’n 6 miljoen huishoudens bereiken buiten de noordelijke thuismarkt waar het bedrijf nu al miljoenen klanten heeft.

Strijd om de Formule 1

Nordic Entertainment Group baarde in mei vorig jaar opzien door de Nederlandse uitzendrechten voor de Formule 1 voor meerdere jaren te bemachtigen. Tot afgelopen seizoen werden de races uitgezonden door Ziggo en trokken daar veel bekijks.

Interessant is dat de Zweden de afgelopen tijd weer deals hebben gesloten met onder andere Ziggo en T-Mobile. Daardoor wordt het aantrekkelijker voor klanten van die telecombedrijven om een abonnement te nemen op Viaplay en hopen de Zweden hun kans op succes in Nederland te vergroten.

Ambities verder dan sport

De ambities van Viaplay gaan verder dan het uitzenden van topsport alleen. Jensen wijst erop dat mensen via zijn dienst ook naar films en series kunnen kijken. De concurrentie op deze markt neemt de laatste tijd sterk toe, met onder Disney+, Amazon Prime Video en binnenkort ook HBO Max. Op de vraag of Viaplay denkt Netflix van de troon te kunnen stoten, antwoordt Jensen voorzichtig. “In de noordelijke landen zien we dat veel mensen zich op twee diensten abonneren. Dan nemen ze naast Netflix vaak ook een abonnement op Viaplay”, weet hij.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.