Tweedehands Seat Leon kopen? Dit is waar je op moet letten

Het kopen van een nieuwe auto is niet iets wat je zomaar even doet. Zeker niet als je voor tweedehands gaat. Je wil tenslotte niet je zuurverdiende euro’s uitgeven aan een auto die je vervolgens alleen maar ellende bezorgt. In deze rubriek helpen we je bij het vinden van je nieuwe occasion. Iedere week bespreken we een populaire tweedehands auto en vertellen we je precies waar je op moet letten. Vandaag de Seat Leon.

In 2012 verscheen de derde generatie van de Seat Leon. Deze auto werd zoals veel Volkswagengroep-producten op het MQB-platform gebouwd en deelt daarom in de basis veel onderdelen van de Audi A3, Volkswagen Golf en de Skoda Octavia. De Seat Leon heeft een strak uiterlijk, goede techniek en een scherpe prijskaart en om die redenen is de Leon een gewild model. Ben je op zoek naar een tweedehands Seat Leon? Dit is wat je moet weten.

Aandrijflijn

Dit is de eerste generatie Leon die meer carrosserievormen biedt dan enkel de hatchback vorm. Zo is er ook een station variant en een driedeurscoupé geleverd. Voor een Seat Leon coupé moet je goed zoeken, want die komt relatief weinig voor op de occasionmarkt. Naast carrosserievormen heb je ook keuze wat de aandrijflijn betreft. Benzinemotoren beginnen vanaf 110pk in de 1.2 TFSI en lopen op tot een indrukwekkende 2.0 TFSI met 300pk in de sportieve Leon Cupra. Qua dieselmotoren heb je minder keuze, een 1.6 TDI met 105 of 110pk en een 2.0 TDI met 150 of 184pk. Deze motoren kunnen in combinatie met een DSG-automaat of een handgeschakelde transmissie gekozen worden.

Bron: Wheelsage/Porlamfer

Aandachtspunten

Voordat je een Seat Leon aanschaft, is het goed om deze aandachtspunten nog even door te namen. Het grootste en bekendste probleem zit hem in de DSG-transmissies. Deze bak zou vlekkeloos moeten schakelen. Dankzij de twee koppelingen is er bijna geen onderbreking in de aandrijving en dit biedt veel comfort. Mocht je wel een hapering of bijvoorbeeld bijgeluiden horen, moeten de alarmbellen gaan rinkelen. Het probleem van deze transmissies zit vaak in de software die de bak aanstuurt. Als je een defecte transmissie hebt, dan is dit zeer prijzig te repareren. Controleer dit grondig.

De handgeschakelde transmissie is een betrouwbaardere keuze maar heeft wel een aandachtspunt. Soms pakt de transmissie de achteruit niet, de oorzaak hiervoor is een vanaf de fabriek slecht gemonteerde koppeling. Warmte zorgt ervoor dat de koppeling een beetje uitzet en dan kan je niet in de achteruit schakelen. Let bij de benzinemotoren op het beruchte olieverbruik en het is voor de benzinemotoren goed om premium brandstof te tanken. De goedkopere brandstoffen kunnen restjes achterlaten in het inlaattraject en dit is op te lossen door premium te tanken. Voor zowel de benzinemotoren en de DSG-transmissies geldt dat de problemen door de jaren heen minder geworden zijn. Hoe recenter het bouwjaar, des te minder problematiek rondom de DSG of het olieverbruik.

Seat Leon Interieur
Bron: Wheelsage/Porlamfer

Aanschaf

De Seat Leon heeft een modern interieur met een mooi touchscreen en goede stoelen die veel steun bieden. De rijeigenschappen zijn goed, al is de auto wel een tikje stevig geveerd. Een Seat Leon kost ongeveer 7.000 euro voor de flink gebruikte exemplaren met een vroeg bouwjaar. Een nette recente Leon kost ongeveer 15 duizend euro. Een heel strakke prijs voor een zakelijke, moderne en ruime auto.

Een tweedehands Seat Leon kopen

Mocht je daadwerkelijk op zoek zijn naar een tweedehands auto, let dan goed op. Niet iedereen is te vertrouwen en daarom is het belangrijk om te weten waar je op moet letten. Wij hebben hier zes essentiële dingen op een rijtje gezet en vertellen je hier waarom je niet blind moet afgaan op de kilometerstand. Tot slot kun je hier lezen hoe je voorkomt dat je te veel betaalt voor een tweedehands auto. You’re welcome!

Is de Seat Leon niet wat je zoekt? Wellicht past een Renault Clio beter bij je?

Autoblog

Reageer op artikel:
Tweedehands Seat Leon kopen? Dit is waar je op moet letten
Sluiten