Alrik de Jong
Alrik de Jong Auto's & Motoren 23 jan 2021
Leestijd: 2 minuten

Zo maak je van je Tesla Model S een cabriolet

Wie een Tesla Model S rijdt, blinkt niet echt uit door originaliteit. Dat wil zeggen: met maar één carrosserie-variant en een handjevol kleuren die je bij Tesla kunt bestellen, is de kans groot dat er ergens in hetzelfde dorp waar je woont een kopie van jouw auto rond rijdt. Wil je een bijzondere Model S, dan kun je vanaf nu aankloppen bij Ares Design.

Dat Italiaanse designhuis, dat je kunt kennen van de moderne interpretatie van de De Tomaso Pantera, heeft namelijk op aanvraag van een klant een Model S convertible gebouwd. Het dak en de achterste portieren zijn verwijderd, maar er is veel meer aan de Amerikaanse luxe-sedan gedaan om tot dit resultaat te komen.

Gerenommeerd bedrijf

Ares Design is namelijk een gerenommeerd bedrijf, dus wie ze een opdracht geeft, kan een professioneel resultaat verwachten. En dus hebben ze de hele Model S aangepakt, omdat een auto natuurlijk aan stijfheid verliest wanneer je het dak verwijdert. Daarom is het deel van het chassis tussen de assen flink verstevigd.

Tesla Model S Cabrio, ares design
(Afbeelding: Ares Design)

Voor een betere cabrio-uitstraling en makkelijkere instap, heeft Ares de B-stijlen verwijderd en de voorportieren verlengd. De nieuwe achterzijde van de Model S, waar vooral ruimte moest zijn voor het opslaan van het stoffen klapdak, is ontworpen door Centro Stile, een ontwerpafdeling binnen FCA. Ares was op zijn beurt weer verantwoordelijk voor een subtiele, koolstofvezel bodykit en andere wielen.

Op maat gemaakt

Overigens blijft de Model S ruimte bieden voor meer dan twee personen, want achter de voorste zitrij bevinden zich nog twee stoelen die op maat gemaakt zijn voor deze cabriolet. Het interieur van de Tesla is ook helemaal aangepakt door Ares, met hand gestikt leer en allerlei oranje details.

Tesla Model S Cabrio, ares design
(Afbeelding: Ares Design)

Veel blijft ook nog onduidelijk rondom deze open Model S. Zo weten we niet welke Tesla als basis diende en hoeveel de auto heeft gekost. Dat laatste is niet zo gek, want de auto is in opdracht van een klant gebouwd. Wel laat Ares Design weer zien waartoe ze in staat zijn. Breng je genoeg geld en je eigen auto mee, dan maken ze daar zonder twijfel ook een goede cabriolet van.

Model 3 Cabriolet

Het is overigens niet de eerste keer dat een Tesla z’n dak verliest. Het Amerikaanse Newport Convertible Engineering maakt namelijk een Tesla Model 3 Cabriolet, maar daar is – in vergelijking tot deze Ares Model S – een hoop misgegaan want die ziet er niet overtuigend en strak uit.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.