Dennis Mons
Dennis Mons Review 21 apr 2022
Leestijd: 3 minuten

Review: Nicolas Cage als Nicolas Cage in de ultieme Nicolas Cage-film

The Unbearable Weight of Massive Talent is wellicht de magnum opus van Nicolas Cage, waarin hij Nicolas Cage speelt. Maar eigenlijk ook niet. Het is nogal een ritje.

Nicolas Cage heeft een carrière achter de rug die lijkt op een achtbaan. De ster heeft briljante rollen gespeeld in bijvoorbeeld de ietwat ‘kazige’, maar indrukwekkende films Face/Off, The Rock en Con Air. Maar hij liet ons ook sprakeloos in films als Leaving Las Vegas, Raising Arizona en Pig. Die laatste is ook echt een meesterwerk waar mensen overheen kijken.

Geezer-teaser

Desalniettemin staat de acteur ook bekend als een ‘phone-in’-acteur en om ‘geezer-teasers’, waarin acteurs even een dingetje doen en zo op de poster belanden, zoals Bruce Willis vaak deed. Zo was hij de ‘ster’ in de cultfilm Willy’s Wonderland (hij zei geen woord) en was hij bijzonder irritant met zijn overacting in Deadfall en The Wicker Man (not the beeeeeeeees).

The Unbearable Weight of Massive Talent, nicolas cage, 100 procent, rotten tomatoes
Nicolas Cage en Pedro Pascal (Afbeelding: Lionsgate)

Het briljante aan The Unbearable Weight of Massive Talent is dan ook dat Nicolas Cage een soort van zichzelf speelt, maar aan lager wal is geraakt. Hij aast op een rol in een nieuwe film van David Lynch (hij werkte al samen met hem in Wild at Heart) maar wordt door de beroemde regisseur afgewezen.

Cage is in de film gescheiden en woont in een hotelkamer waarvan de kosten inmiddels opgelopen zijn tot 600 duizend dollar. Zijn agent Richard Fink (gespeeld door Neil Patrick Harris) wijst hem op het feit dat de miljonair Javi Gutierrez (Pedro Pascal) hem een miljoen biedt om op zijn verjaardag te verschijnen. Cage wordt echter ingelicht door de CIA, omdat Javi’s zaakjes wellicht wat louche zijn. En Nic helpt met enige tegenzin mee om erachter te komen waar een ontvoerd meisje is gebleven.

Meta Nicolas Cage

Wat volgt is een bromance-film die zijn weerga niet kent. Niet alleen is Javi’s personage extreem schattig als een idolate Nicolas Cage-fan, maar wordt Nic er continu door Javi op gewezen dat hij bepaalde dingen kan doen. “Je kan prima autorijden, net als Gone in 60 Seconds”. De grappen zijn bij tijd en wijle wat suf, maar de ouderwetse actie zorgt er al snel voor dat je het gevoel hebt een fijne ‘Nic Cage’-film aan het kijken bent.

De charme van The Unbearable Weight of Massive Talent is vooral hoe meta de film is. Nicolas Cage speelt een panische versie van Nicolas Cage. Zo gaat hij weer volledig los zoals in vorige films als Mandy, Vampire’s Kiss en Matchstick Men. Daarnaast heeft hij ook hele discussies met zijn jongere zelf (dankzij fantastische deep fake) uit de tijd dat hij onder andere Wild at Heart maakte.

Nicolas Cage

The Unbearable Weight of Massive Talent is wat dat betreft een fantastische tribute aan Nic Cage’s carrière maar neemt het ook uitstekend op de hak. Het doet denken aan twee andere films waarin acteurs zichzelf spelen: Being John Malkovich van regisseur Spike Jonze en JCVD met Jean-Claude van Damme. En ook die films zijn ijzersterk. Vooral die laatste is wat ons betreft door te weinig mensen gezien.

Nicolas Cage skipt de film

Hoe dan ook: Nicolas Cage gaat de uitstekende film zelf niet zien. Hij trekt het slecht om een panische versie van ‘zichzelf’ te moeten aanschouwen. Hij stelt dat hij (en zeker in de laatste jaren) juist enorm ‘zen’ is.

Het is dan aan ons om deze fantastische film een kaskraker te maken. Al is het alleen al om het feit dat we dankzij het personage Javi nog een andere fantastische tip krijgen. Een evenzo goede film wordt aangehaald, die we ook aanraden. Dikke tranen overigens door die filmtip. (No spoilers.)

Check in ieder geval de trailer en je krijgt een idee van wat je te wachten staat:

Hoe dan ook scoort The Unbearable Weight of Massive Talent enorm hoog op Rotten Tomatoes, en dat is wat ons betreft volledig terecht.

The Unbearable Weight of Massive Talent

The Unbearable Weight of Massive Talent

9.5 Score

Pluspunten

• Nicolas Cage's beste rol ooit(?)
  • Pedro Pascal is uitermate schattig als idolate fan
  • Krankzinnige rollen van Cage worden op de hak genomen

Minpunten

• Suffe, flauwe grappen die niet lekker landen

The Unbearable Weight of Massive Talent zet een kroon op de carrière van Nicolas Cage. De film is grappig en actievol, maar regisseur Tom Gormican durft Nicolas Cage's loopbaan ook onder de loep te nemen. Daarnaast is Pedro Pascal de aandoenlijke super-fan die iedereen eigenlijk wel wilt hebben. Dit is wellicht de beste Nicolas Cage-film ooit. Nota bene over Nicolas Cage.