Dennis Mons
Dennis Mons Review 15 mrt 2022
Leestijd: 5 minuten

Recensie: Drive to Survive seizoen 4 is een trucje geworden

Iedereen die ook maar iets met Formule 1 heeft, keek uit naar seizoen 4 van de Netflix-serie Drive to Survive. Met het ongelooflijke seizoen in 2021 moest dit makkelijk een meesterwerk worden. Helaas moeten we stellen: de show is dat verre van. Het is een aan elkaar geplakt zootje geworden.

Drive to Survive heeft – dankzij fantastische beelden, fly on the wall-momenten en eerlijke interviews – ervoor gezorgd dat de sport een hoop volgers erbij heeft gekregen. Echter; fans van de autosport vielen direct over een aantal dingen. Het is bijvoorbeeld extreem geknipt en geplakt. Netflix heeft ook voor het nieuwe seizoen kosten noch moeite bespaard om enig drama aan te dikken en dit keer is het toch écht een beetje te veel. Drive to Survive is een parodie van zichzelf geworden, met nu overduidelijk marketingmensen die aan de touwtjes trekken.

Geen Max Verstappen in Drive to Survive 4

Max Verstappen viel dit al eerder op en hij weigerde dan ook mee te werken aan het vierde seizoen van de serie. Dat blijkt volkomen begrijpelijk, want Drive to Survive seizoen 4 is nog veel meer een bij elkaar geraapt zootje dan de vorige seizoenen. Een echte Formule 1-fan zal zich bekocht voelen. Max komt natuurlijk wel voor in de serie, maar vooral met on-board-beelden en interviews die hij deed voor televisie en de officiële F1-website. Als je verwacht dat hij happig is op zijn strijd met Lewis; dat klopt. Wordt dat in de Netflix-serie goed uitgewerkt? Niet bepaald.

Hoewel Lewis Hamilton, Toto Wolff, Christian Horner, Sergio Perez en feitelijk bijna alle teams een eigen podium krijgen, is de inmiddels ietwat nukkige Verstappen de grote afwezige. We begrijpen volkomen dat hij zich focust op zijn races, maar het is wel een zwaar gemis dat hij niet aan de serie mee wilde werken.

Aan elkaar geplakt

F1-volgers struikelen waarschijnlijk over nog meer opmerkelijke aspecten, en het meest belangrijke is dat de serie niet chronologisch is. In tegenstelling tot vorige seizoenen is het overduidelijk dat de makers bepaalde situaties en races aan elkaar hebben geplakt. Hoe kan het dat Monaco zowel in aflevering 1 als 3 een ‘belangrijke’ rol speelt? Of dat we George Russell in zijn Williams drie keer zijn eerste bocht in Spa-Francorchamps zien pakken in aflevering 8? Frappant. Het zorgt ook direct voor verwarring: in hoeverre is dit gescript?

Zoals Deadpool zo treffend zegt: “That’s lazy writing“.

Het is intrigerend om een klein beetje in het privéleven van Toto Wolff en zijn vrouw Susie te kunnen kijken. Of dat Geri Halliwell wel degelijk invloed heeft op haar man, Red Bull-teambaas Christian Horner. Desalniettemin voelt het wel alsof er een PR-mannetje/mevrouwtje mee staat te kijken terwijl dit ‘dagelijkse moment’ geschoten wordt. Lekker oprecht.

Mazepins verloren stoeltje in de Formule 1

Daarnaast focust één aflevering zich helemaal op Nikita Mazepin, raceteam Haas en teambaas Günther Steiner. Het punt is dat we nu nieuwe dingen weten, doordat de Russische Formule 1-coureur zijn stoeltje heeft moeten inleveren. We krijgen echter (wederom) een kijkje in de keuken van het Amerikaanse raceteam, dat al jaren moeite heeft om bij te benen. Günther is zo mogelijk de meest open teambaas in de sport.

Nikita Mazepin, formule 1, drama, max verstappen
Nikita Mazepin (Afbeelding: Getty)

Nu de sponsoring van Uralkali (de CEO van dat bedrijf is de vader van Nikita) is weggevallen, is de toekomst van het team moeilijk in te schatten. Met een nieuwe investering van eigenaar Gene Haas kan het team nog een jaar meerijden, maar de druk staat wel op de ketel. Steiner heeft bewezen dat hij een goede leider is, maar met Mick Schumacher en nu de terugkerende Kevin Magnussen, die voorheen voor McLaren reed, is er geen garantie voor een podiumplek, laat staan enige punten in het klassement. Wat dat betreft voelt dit seizoen van Drive to Survive als mosterd na de maaltijd.

Alpine versus Alpha Tauri (Tsunoda versus Ocon)

Deze twee teams (en coureurs) knokten om een dertiende plek en de serie doet alsof het een soort Max versus Lewis is. Positief punt is wel dat Tsunoda een zeer uitgesproken malle Japanner is. Als hij stopt met racen, maak hem dan een commentator. De coureur is hilarisch en onbeschaamd. Hij is inmiddels befaamd om het vloeken tijdens de race, wat ontzettend grappig is. Los daarvan was die ‘strijd’ helemaal geen ‘strijd’. Er viel voor de teams noch de coureurs echt wat te behalen. Netflix heeft het episch geknipt, maar het voelt toch als een goed ingepakt cadeautje van de Action.

Is alles kommer en kwel? Niet als je een Max Verstappen-fan bent. De laatste twee afleveringen van de serie zijn weergaloos. En laten we eerlijk zijn: dat is vanwege het kampioenschap. Als je geen kippenvel krijgt van die bizarre laatste race in Abu Dhabi, of sterker nog, die laatste ronde, ben je geen F1-fan (beetje kort door de bocht, maar soit). Nog altijd is de overwinning van Max twijfelachtig, maar Lewis deed ook wel een paar dingen die niet door de beugel konden. Die discussie laten we aan jullie over.

Prima audiovisueel achtergrondbehang

Drive to Survive Season 4 is helaas wel slachtoffer geworden van zijn eigen formule. Ze zijn zo gefocust op het brengen van paniek en drama dat het zichzelf in de voet schiet. Menig random kijker zal het popcorn-tv vinden, maar een beetje fan prikt er wel snel doorheen. Aanrader om te kijken? Als je Netflix al hebt uitgespeeld, is het prima audiovisueel achtergrondbehang. Maar zo goed als seizoen 1 zal deze serie nooit meer worden.

Wil je op slinkse wijze de Formule 1 volgen dit seizoen kijken zonder enorme abonnementen? Hier wat tips.

Drive to Suvive: Season 4

Drive to Suvive: Season 4

6 Score

Pluspunten

  • Mazepin en Haas
  • Extreem seizoen
  • Max Verstappen in zijn laatste ronde

Minpunten

  • Scripted
  • Totaal niet chronologisch
  • Bijna belachelijke invloed van PR en marketing

Hoewel Drive to Survive veel nieuwe F1-fans heeft aangetrokken blijkt de serie nu toch echt zichzelf in de voet te hebben geschoten. Hoe charmant dan ook; iemand met enig intellect én kennis over F1 prikt hier onmiddellijk doorheen. Het is mooi geschoten en komt tot zijn recht op een fijne 4K-tv en surround-geluidset, maar is het écht F1? Verre van.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.