Noah Korevaar
Noah Korevaar Auto's & Motoren 21 okt 2019
Leestijd: 3 minuten

Porsche ziet toekomst somber in: ‘Met huidige koers gaan we failliet’

Mede door de introductie van de elektrische Taycan zou je denken dat Porsche vol goede moed de toekomst tegemoet gaat.

Porsche ziet de toekomst somber in

Toch hangen nog niet overal slingers in Stuttgart. Het bedrijf denkt juist goed te weten hoe de toekomst van de autoindustrie eruit gaat zien, en dat toekomstbeeld is niet heel positief voor het huidige Porsche.

Het Duitse bedrijf voorspelt dat men in de toekomst massaal gebruik gaat maken van diensten die ervoor zorgen dat je geen auto meer hoeft te bezitten. Of het nou om zelfrijdende pods, hypermoderne treinen of gedeelde elektrische auto’s gaat.

Dat heeft als logisch gevolg dat consumenten steeds minder vaak zelf een auto gaan kopen. En dat terwijl Porsche op dit moment volledig afhankelijk is van die inkomstenbron.

Dat kan het bedrijf nog best wel eens de kop gaan kosten, zo voorspellen de Stuttgarters zelf. Sterker nog, de financiële- en IT-baas van het bedrijf voorspelt dat Porsche failliet gaat als ze alleen auto’s blijven verkopen.

Porsche Taycan vs Tesla Model S P100D dragrace
De Porsche Taycan (Bron: Porsche) Bron: Porsche / Christoph Bauer

Lutz Meschke

Dan hebben we het over Lutz Meschke, die onlangs Autocar sprak. Tijdens een interview bekende de Duitser dat hij de toekomst zeer somber inziet:

“Steden willen minder verkeer, daarom moeten we op zoek naar oplossingen die bij ons merk passen. Gedeelde mobiliteit is niet genoeg, het zal ons geen grote winstmarge opleveren,” aldus Meschke.

Porsche moet dus nog breder gaan denken, en verschillende businessmodellen gaan verkennen om in de toekomst relevant te blijven.

“We moeten denken aan investeringen in andere merken, of aan verkeersoplossingen. Het is niet genoeg om alleen naar Porsche auto’s te kijken voor de toekomst van mobiliteit. We moeten denken aan investeringen, start-ups, om winstgevend te worden in andere zaken.”

Speciaal abonnement?

Juist bij een merk als Porsche komt die klap des te harder aan, zo denkt Meschke. De meeste huidige klanten kopen nu nog drie of vier auto’s van het merk. Hij denkt dat het gemiddelde al snel op één of twee zal gaan liggen. Voor de rest van hun vervoersbehoeftes stappen dergelijke klanten over op bijvoorbeeld het openbaar vervoer of vervoersdiensten.

Nu is het de tijd om in dat gat te springen, iets wat Porsche al aardig doet volgens Meschke. Het merk biedt al in meerdere Amerikaanse steden een abonnement aan. Consumenten betalen een vast bedrag per maand, waarvoor ze een Porsche naar keuze kunnen rijden. Ga je op vakantie? Neem een Panamera met meer ruimte mee. Wil je lekker gaan toeren? Dan pak je een 911.

Niet genoeg

De Duitse autofabrikant wil dat businessmodel binnen twee jaar ook in Azië en Europa uit gaan rollen, maar Meschke blijft realistisch. Ook met een dergelijk abonnementsmodel is Porsche er volgens de expert nog niet: “Over vijf jaar verdienen we hier niet genoeg meer aan om de gereduceerde mobiliteit in steden, en de daaraan gekoppelde terugloop in verkoop, te compenseren.”

Met mooie gadgets als de Taycan is Porsche er dus nog niet, en daar is het automerk niet de enige in. De autobranche gaat de komende decennia op drastische wijze veranderen. Wie achterblijft, kan zijn deuren onvermijdelijk vroeger of later sluiten…

Autovisie

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.