Coen Grutters
Coen Grutters Auto's 25 apr 2023
Leestijd: 2 minuten

Waarom de nieuwe Cupra Tavascan doet denken aan een Bugatti Chiron

Afgelopen weekend reisde Manners af naar Berlijn, waar Cupra niet alleen racete in de Formule E, maar ook zijn nieuwste model onthulde: de Tavascan. De elektrische auto heeft een zeer uitgesproken design dat zelfs een beetje doet denken aan een Bugatti Chiron.

Cupra, dat maakt toch gewoon opgevoerde Seats? Nee, zo werkt het al een poosje niet meer. Voor wie de afgelopen jaren onder een steen hebben geleefd: sinds 2018 is Cupra een eigen automerk. Het heeft nog wel een nauwe band met Seat, maar maakt daarnaast eigen modellen. Zo ook de volledig elektrische Cupra Tavascan.

Excentriek design van de Cupra Tavascan

Het exterieur van de Tavascan is op z’n zachts gezegd excentriek. Stoere bumpers, flinke wielen en een agressief getekende motorkap. Een opvallende en unieke feature van Cupra’s nieuwste creatie is het lichtgevende logo op zowel de voor- als achterkant. Toch is dat niet wat ons doet denken aan de Bugatti Chiron.

Daarvoor zal je in de nieuwe Cupra Tavascan moeten stappen. Daar tref je namelijk een van de meest futuristische interieurontwerpen aan die wij in tijden hebben gezien. Het lijkt haast alsof er niets veranderd is sinds de eerste conceptschetsen aan het grote publiek werden getoond.

Middenconsole à la Bugatti Chiron

Wat er direct uitspringt is de spine, zoals Cupra de middenconsole noemt. Deze loopt namelijk als een ruggengraat door het interieur. En dit doet ons, met een beetje inbeeldingsvermogen, denken aan de Bugatti Chiron. In deze hypercar, waarvan de laatste recent voor een recordbedrag werd geveild, vloeit het dashboard dezelfde architectonische wijze over in de middenconsole.

Verder is de binnenruimte stijlvol aangekleed met koperkleurige accenten, sportief ogende zetels en sfeerverlichting in de deuren. Die sfeerverlichting doet op zijn beurt weer denken aan de sterrenhemel van Rolls Royce.

550 kilometer range

De Cupra Tavascan komt in twee varianten: een achterwielaandrijver met 286 pk en een vierwielaangedreven versie met 340 pk. Die laatste sprint in 5,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Volgens de WLTP-cyclus heeft deze versie tot 520 kilometer aan range. Met de minder krachtige versie kom je 30 kilometer verder.

Prijzen zijn nog niet bekend. Wel is duidelijk dat de Cupra Tavascan vanaf eind dit jaar te bestellen is. Begin volgend jaar zullen de eerste modellen bij mensen op de oprit verschijnen. Als het aan Cupra ligt, zullen dat er overigens veel zijn. Het jonge automerk heeft zichzelf ten doel gesteld 70.000 Cupra Tavascans per jaar te verkopen.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.