Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's & Motoren 8 jul 2022

Extreme stijging elektrische auto’s in Nederland: driemaal raden waarom

De verkoop van elektrische auto’s in Nederland is flink gestegen. In de eerste zes maanden van 2022 is het aantal nieuw geregistreerde EV’s met 82,9 procent gestegen ten opzichte van diezelfde periode een jaar eerder.

In totaal zijn er tussen januari en juni van dit jaar 29.531 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd. Dit blijkt uit cijfers van RDC, BOVAG en RAI Vereniging. Die laatste twee organisaties stellen dat de stijging gedreven wordt door twee oorzaken. En die hebben, we blijven Nederlanders, te maken met lage prijzen en hoge subsidie.

Waarom Nederlanders voor elektrische auto’s kiezen

Allereerst kiezen meer Nederlanders voor een EV omdat deze tegenwoordig simpelweg goedkoper is dan een paar jaar geleden. Er worden steeds meer betaalbare EV’s geïntroduceerd. Neem bijvoorbeeld de Dacia Spring of Renault Twingo Z.E.

Dacia Spring Nederlanders, elektrische auto

Naast goedkopere elektrische auto’s speelt het extra budget voor de aanschafsubsidie ook een grote rol. Voorgaande jaren was de subsidiepot voor elektrische auto’s in no-time leeg.

Hoeveel subsidie krijg je?

Ook in 2022 jaar was dit het geval, maar er komt weer budget. Particulieren moeten wachten tot 2 januari 2023. Dan kan er weer subsidie worden aangevraagd. Voor een nieuwe EV krijg je 2.950 euro (2.550 euro in 2024), bij aanschaf van een tweedehands elektrische auto krijg je 2.000 euro.

Betaalbare goedkope elektrische auto
De Renault Twingo Z.E. (Afbeelding: Renault)

Ondanks de subsidies is nog lang niet iedere Nederlander over op de elektrische auto. Het aandeel EV’s is nog maar 19,2 procent. Dit is wel een flinke toename, bijna 10 procent ten opzichte van vorig jaar. Reken je ook de private lease-auto’s mee, dan ligt het aandeel van 47,81 procent. Fors meer dan de 26,3 procent in 2021.

Max Verstappen introduceert unieke elektrische Honda

Naast EV’s zijn ook hybrides en plug-in hybrides (PHEV’s) in trek. Je krijgt op deze auto’s geen subsidie, maar ze verbruiken doorgaans een stuk minder brandstof dan een auto met enkel een brandstofmotor. Dit jaar zijn er 18.731 PHEV’s geregistreerd, 17,6 procent meer dan vorig jaar. Het aantal hybrides neemt met 24 procent toe.

Per 2025 geen subsidie op EV’s in Nederland

Langzamerhand lijkt Nederland toch echt over te gaan op de (deels) elektrische auto. De stimuleringsmaatregelen van de overheid lopen tot 2025.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Extreme stijging elektrische auto’s in Nederland: driemaal raden waarom
Sluiten