Dennis Mons
Dennis Mons Disney+ 12 mei 2022
Leestijd: 2 minuten

Na de Netflix-crash onthult Disney+ miljarden aan extra inkomsten

Hoewel Netflix nog altijd de koning van de streamingdiensten is, heeft de streamingdienst een moeizaam eerste kwartaal gehad. Concurrent Disney+ zag echter het aantal subscribers flink toenemen en de miljarden binnenstromen.

Streamingservice Netflix heeft een pittig eerste kwartaal achter de rug. Wereldwijd stopten 200.000 kijkers met betalen voor de service. Het is voor het eerst in tien jaar tijd dat het aantal leden minder wordt. Ook daalde de aandelenprijzen met ruim 35 procent, waardoor het bedrijf 50 miljard dollar minder waard werd.

Disney+ onthult indrukwekkende cijfers

De concurrent profiteert (al dan niet direct) van de Netflix-crash. Disney+ zag een toename van 7,9 miljoen leden en heeft nu 138 miljoen gebruikers die voor de service betalen.

obi-wan disney+ disney obi-wan kenobi
De Star Wars-serie Obi-Wan Kenobi gaat absoluut nieuwe leden aantrekken (Afbeelding: Disney)

Disney biedt naast Disney+ ook HULU en ESPN+ aan. Met al die leden bij elkaar opgeteld staat de teller op ruim 200 miljoen. Het aantal HULU-gebruikers steeg met 10 procent naar 45,6 miljoen subscribers. ESPN+ pakte er nog eens een miljoen bij. De sportzender heeft nu 22,3 miljoen kijkers.

De inkomsten voor Disney schoten dan ook omhoog. De aandelen zijn nu zo’n 25 dollarcent per stuk waard en de totale inkomsten schoten omhoog naar ruim 16 miljard euro. Toch moest het bedrijf een kleine terugslag accepteren van een miljard euro vanwege licentiedeals. Hierdoor daalde koers gisteren een klein beetje met 3,45 procent.

Overname Netflix-licenties

Hoewel Disney niet op de details ingaat, heeft de stijging vermoedelijk te maken met de licenties die nog bij Netflix lagen. Hieronder vallen bijvoorbeeld de Marvel-series Daredevil, Jessica Jones, Luke Cage, Iron Fist, The Defenders, The Punisher en Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D..

Disney+ Disney Bob Chapek
Disney CEO Bob Chapek (Afbeelding: Getty Entertainment/David Livingston

Er is wel enige kritiek op Disney. Zo stellen sommigen dat de content steeds vaker gericht wordt op volwassenen. CEO Bob Chapek stelt echter dat 50 procent van de gebruikers families zijn zonder kinderen. Daarnaast heeft het bedrijf sowieso het streven om juist voor een een bredere doelgroep content aan te bieden.

Enorme wereldwijde groei

Los van het feit dat Disney unieke content in handen heeft met de Marvel-licentie en de aankomende Star Wars-serie Obi-Wan Kenobi, heeft het ook plannen om wereldwijd te groeien. De House of Mouse gaat nog deze zomer in 42 nieuwe landen uitzenden. Het eerste nieuwe land wordt Zuid-Afrika, dat vanaf 18 mei Disney+ kan kijken.

“Als we naar Disney’s ‘tweede eeuw’ kijken, ben ik ervan overtuigd dat we entertainment blijven evolueren door fantastische verhalen te combineren met innovatieve technologie. Zo creëren we een groter, meer verbonden en magisch Disney-universum voor families en fans van over de hele wereld”, besluit Chapek.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.