Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's 5 apr 2021
Leestijd: 3 minuten

Dit zijn de 10 duurste elektrische auto’s in Nederland

Naast de voordelen dat elektrische auto’s stil zijn en snel optrekken, zitten er ook nadelen aan het rijden op elektriciteit. Zo kan het laden lang duren en zijn ze vaak prijzig. Maar wat zijn de duurste elektrische auto’s?

Met onze collega’s van Autovisie doken we in prijslijsten van alle in Nederland leverbare elektrische auto’s en stelden we een lijst samen met de tien duurste modellen.

De duurste elektrische auto’s in Nederland

1. Automobili Pininfarina Battista: €2.200.000

2,2 miljoen euro betaal je voor een gloednieuwe Automobili Pininfarina Battista. Naast de duurste elektrische auto van Nederland, is dit ook de snelste.

Pinifarina, Battista, snelste, elektrische, auto, auto's, van, Nederland
(Afbeelding: Wheelsage)

De bolide bereikt door zijn 1.900 pk een topsnelheid van 350 kilometer per uur.

2. Lotus Evija: €1.979.456

Naast minder snel dan de Battista, is de elektrische hypercar van Lotus ook meer dan 200.000 euro goedkoper. Toch rijdt het model na 9 seconden al 300 kilometer per uur.

Lotus, Evija,snelste, elektrische, auto, auto's, van, Nederland
(Afbeelding: Wheelsage)

Lotus bouwt in totaal 130 exemplaren. Dat is niet veel, maar de op een na duurste elektrische auto van Nederland is niet voor iedereen weggelegd. Alleen de aanbetaling kost als meer dan 275.000 euro.

3. Porsche Taycan Turbo S: €191.700,

Meer dan tien keer een Porsche Taycan Turbo S kun je kopen voor het geld van de Lotus Evija. De Porsche kost nog steeds ruim 191.000 euro.

(Afbeelding: Porsche / Christoph Bauer)

Dat is veel geld en genoeg om te behoren tot de top 3 duurste elektrische auto’s, maar dan heb je wel het elektrische topmodel van Porsche.

4. Porsche Taycan Turbo: €157.900

Voor dik 30 mille minder heb je de Turbo-variant met 36 kilometer actieradius meer. Echter lever je wel 80 pk en 200 Nm aan koppel in.

Getest: de Porsche Taycan Cross Turismo mét launch control

Hiermee verliest de Turbo de nul-naar-honderd-sprint op 0,4 seconden van de Turbo S, maar hoef je je met een nul-naar-honderd-sprint van 3,2 seconden nergens voor te schamen.

5. Lightyear One: €149.900

Een auto met Nederlandse roots. De moedermaatschappij van Lightyear is namelijk opgericht door oud-studenten van de Technische Universiteit Eindhoven.

Duurste elektrische auto van Nederland, Lightyear One
(Afbeelding: Wheelsage)

Het is de enige auto in dit lijstje met zonnepanelen op het dak, waarmee de auto opgeladen kan worden. Het model moet dit jaar nog op de markt verschijnen.

6. Audi RS e-tron GT: €146.295

Het broertje van de Porsche Taycan heeft weliswaar minder vermogen dan de Turbo en Turbo s, maar is daarentegen ook een stuk goedkoper.

v=Audi, E-tron, GT, RS, Porsche, Taycan, Tesla
(Afbeelding: Audi)

Desondanks bemachtigt deze Audi de vijfde plek in de top 10 duurste elektrische auto’s van Nederland.

7. Tesla Model S Plaid+: €139.990,–

In een lijstje met elektrische auto’s kan Tesla natuurlijk niet ontbreken. Het duurste model van het merk is de Model S Plaid+.

Tesla, Model, S, Plaid,snelste, elektrische, auto, auto's, van, Nederland
(Afbeelding: Wheelsage)

Tesla heeft de sedan voorzien van 1.100 pk. Hiermee sprint de S naar in slechts 2,1 seconden naar de 100 kilometer per uur.

8. Audi e-tron GT Ed. Zero: €127.995

Voor de marktintroductie van de e-tron GT is een limited editon gemaakt. Er worden honderd exemplaren gemaakt van de Zero-modellen. Deze speciale editie is 23.000 euro duurder dan de gewone e-tron GT, maar die is dan ook een stuk ‘dikker’ uitgevoerd.

9. Tesla Model X Plaid: €121.010

De Model X is de duurste Tesla die er op dit moment is, maar de Plaid-versie is helemaal prijzig. Het model biedt 1020 pk en is daarmee de snelste Model X.

Tesla Model X
(Afbeelding: Wheelsage / Aleksey) (Afbeelding: Wheelsage / Aleksey)

10. Tesla Model S Plaid: €119.990

De Tesla Model S Plaid heeft een topsnelheid die 40 kilometer per uur hoger ligt dan de Model X. Dit terwijl het model 1.000 euro goedkoper is. De Model S biedt daarentegen geen zeven zitplaatsen en heeft ook geen vleugeldeuren.

Eindelijk! De eerste volledig elektrische stationwagen komt naar Nederland

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.