Alrik de Jong
Alrik de Jong Human Interest 25 okt 2021
Leestijd: 2 minuten

Coca-Cola onthult revolutionaire nieuwe fles en doet PET in de ban

Coca-Cola heeft een nieuwe fles onthuld, gemaakt van 100% plantaardig materiaal. Doel van het bedrijf is om voor 2030 het gebruik van op aardolie gebaseerde PET volledig te stoppen. Het nieuwe materiaal wordt bPET genoemd, en heeft volgens de makers dezelfde moleculaire structuur als de niet-plantaardige variant.

Eerder dit jaar onthulde Coca-Cola al een ‘papieren’ verpakkingsmateriaal als alternatief, dat voor het plantaardige drankje Adez is gebruikt. Maar nu is er eindelijk een nieuw colaflesje. En dat is waar de wereld écht aan toe is, vooral omdat het bedrijf de productietechnologie gaat delen.

De plantaardige nieuwe fles van Coca-Cola

Met het nieuwe materiaal hoopt Coca-Cola de behoefte aan aardolie uit alle commercieel geproduceerde plastic flessen te verwijderen, niet alleen die van zichzelf. Dit houdt in dat het bedrijf de technologie achter de nieuwe fles beschikbaar stelt aan anderen in de industrie, waaronder rivaliserende drankenproducenten.

“Ons doel is om duurzame oplossingen voor de hele industrie te ontwikkelen”, aldus Dana Breed, R&D Director of Packaging and Sustainability bij Coca-Cola. “We willen dat andere bedrijven zich bij ons aansluiten en gezamenlijk verder gaan. Hernieuwbare of gerecyclede verpakkingen zien we niet als gebieden waar we concurrentievoordeel willen.”

PET-flessen die we nu nog kennen, zijn gemaakt op basis van aardolie. Het nieuwe materiaal daarentegen is volgens Coca-Cola 100% plantaardig. Voor de nieuwe fles is gebruik gemaakt van twee verschillende technologieën. Een daarvan is een plantaardig materiaal genaamd paraxyleen (bPX), gemaakt met suiker uit maïs. Dit wordt vervolgens omgezet in tereftaalzuur (bPTA).

De tweede is de omzetting van gebruikte biomassa naar plantaardig monoethyleenglycol (bMEG). Vroeger werd bMEG geproduceerd door suikerriet of maïs om te zetten in bio-ethanol, voordat het werd omgezet in bio-ethyleenglycol. Nu kunnen suikerbronnen rechtstreeks MEG produceren, waardoor de tussenpersoon en de bijbehorende emissies niet meer nodig zijn.

Voor 2030 geen PET-flessen meer

In een interview met Packaging Europe vertelt Ben Jordan, directeur duurzaamheid bij Coca-Cola, meer over het materiaal van de nieuwe fles. “bPET heeft dezelfde moleculaire structuur als PET. Dit betekent dat het dat je het kunt mengen met andere traditionele materialen, ook tijdens recycling”, zegt hij.

Coca-cola, nieuwe fles, plantaardig, pet, bpet, 2030
(Afbeelding: Coca-Cola)

Met de nieuwe fles van bPET zet Coca-Cola een stap in het door het bedrijf zelf opgelegde doel om vanaf 2030 geen PET meer te gebruiken in Europa en Japan. Vanaf dan moeten er alleen nog recyclebare en hernieuwbare materialen gebruikt worden. Het uiteindelijke doel van het bedrijf is om vanaf 2050 wereldwijd een CO2-neutraal bedrijf te zijn.

Check ook deze geniale Star Wars-verpakking van Coca-Cola.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.