Alrik de Jong
Alrik de Jong Auto's & Motoren 13 sep 2021
Leestijd: 2 minuten

Autocratie in de elektrische auto-industrie: China wil minder en meer

Het is China te druk in de elektrische auto-industrie. Te veel bedrijven, te weinig controle. China wil minder bedrijven, meer groei en kondigt een herstructurering aan.

Dat China fors inzet op de elektrische automarkt is geen nieuws. Zo presenteerde het Chinese SVOLT onlangs deze revolutionaire batterij die het pijnpunt van elektrische auto’s tackelt en werd vorige week met de Nio ET7 een Tesla-killer gepresenteerd die je niet hoeft op te laden. De startups en overnames vliegen je daar als autoliefhebber om de oren, om over de absurde kopieën van westerse automodellen maar te zwijgen. Maar dat staat Xi Jinping niet aan, dus moet het roer om.

Ongewenste Wildgroei aan bedrijven in China

China telt naar eigen zeggen te veel bedrijven die zich bezighouden met de ontwikkeling van elektrisch auto’s. Peking wil daarom dat er een consolidatieslag in de markt plaatsvindt, zodat deze zogeheten EV-bedrijven groter en sterker worden.

Door de sector jarenlang te koesteren en te paaien met bijvoorbeeld subsidies is er een wildgroei ontstaan aan bedrijven die zich bezighouden met elektrisch rijden. Sommige van die bedrijven zijn nauwelijks levensvatbaar. De afgelopen jaren zijn er door China grote bedragen uitgekeerd aan subsidies om consumenten aan te moedigen een schone auto te kopen.

Herstructurering van de elektrische auto-industrie

“We hebben nu te veel EV-bedrijven op de markt”, aldus Xiao Yaqing, de minister van Industrie en Informatietechnologie. “De bedrijven zijn meestal klein en verspreid. De rol van de markt moet volledig worden benut en we moedigen fusie- en herstructureringsinspanningen in de elektrische auto-industrie aan om de marktconcentratie verder te vergroten.”

De Chinese elektrische auto-industrie is de grootste ter wereld met meer dan driehonderd bedrijven. Xi Jinping zou nu maatregelen in voorbereiding hebben om de overcapaciteit in de sector te beperken, waarbij er nog maar een aantal belangrijke productiecentra overblijven. Zo wil China niet alleen de grootste elektrische-auto-industrie zijn, maar ook de grootste dan wel bekendste merken hebben. Tesla-CEO Elon Musk kan zijn borst natmaken.

ANP / Manners

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.