Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's & Motoren 12 apr 2022
Leestijd: 2 minuten

‘Grootste ergernis’ onder elektrische rijders levert nu een boete op

De rechter heeft een boete voor het ‘kleven’ aan een laadpaal toegekend. Als de accu van je elektrische auto vol is, brandt het groene lampje op de laadpaal. Je moet jouw auto dan ergens anders parkeren, maar lang niet iedereen doet dit. Dit is een van de grootste ergernissen – en in onze ogen de de grootste – onder elektrische rijders.

Het maakt niet uit hoelang je accu al vol is. Wanneer de batterij op 100% staat, moet de elektrische auto van de laadplek weg zijn. De rechter vindt het op tijd wegzetten van de EV, wanneer de accu volledig opgeladen is, de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Boete voor laadpaalkleven met elektrische auto

Zet je jouw elektrische auto niet op tijd weg, dan riskeer je een boete van 95 euro. Dit beslist de rechter nadat een de eigenaar van een MG in hoger beroep ging toen hij de boete voor ‘laadpaalkleven’ ontving.

Laadpaalklever, boete, elektrische auto, ergenis
Een oplaadpunt voor elektrische auto’s in Utrecht. (Afbeelding: ANP)

De auto van de Noordwijker stond twee uur ‘onnodig’ aan de laadpaal. Hiermee hield hij een laad- en parkeerplek voor andere elektrische auto’s bezet. In de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente – en veel andere gemeentes – staat dat dit verboden is en je een boete krijgt.

Omstreden regelgeving

Hoewel de maatregel ervoor zorgt dat er optimaal gebruik kan worden gemaakt van de laadpalen, is het een omstreden regel. Wanneer je jouw elektrische auto parkeert en je bijvoorbeeld even gaat winkelen, moet je goed in de gaten houden wanneer de accu van je EV vol is. Daarbij kun je jouw EV niet meer ’s nachts aan de publieke laadpaal hangen, zonder het risico te lopen op een bekeuring.

Betere oplossing in Oostenrijk

In Nederland krijg je, in veel gemeenten, een boete als je EV te lang aan de laadpaal hangt. In andere landen – bijvoorbeeld Oostenrijk – hebben ze geen last van deze laadpaalklevers. Je betaalt aan de publieke laadpaal niet per kWh – zoals in Nederland, maar per minuut laden.

Waarom een elektrische auto in de extreme kou wél leuk kan zijn

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.