Alrik de Jong
Alrik de Jong Geld & Carrière 10 nov 2021
Leestijd: 2 minuten

Adidas verliest honderden miljoenen na boycot China

De boycot van China kost Adidas honderden miljoenen aan gederfde inkomsten. Daar komen de lockdows in verschillende Aziatische landen nog bovenop.

Het sportmerk had zich uitgesproken tegen het gebrek aan mensenrechten in China. En dan komt dus direct de lange arm van Xi Jinping tevoorschijn.

Boycot China kost Adidas 600 miljoen

Adidas verkocht de afgelopen tijd een stuk minder kleding in Azië en met name in China. Dat komt vooral door de Chinese boycot tegen het sportmerk, nadat het Duitse bedrijf zich had uitgesproken over mensenrechtenschendingen in de Chinese regio Xinjiang. Ook is er minder verkocht vanwege de corona-maatregelen in delen van Azië, met vaak lockdowns als gevolg.

Daarnaast moesten fabrieken van Adidas in Vietnam tijdelijk worden gesloten en had het bedrijf last van de wereldwijde problemen in de toeleveringsketen. Al deze factoren bij elkaar hebben Adidas naar eigen zeggen zo’n 600 miljoen euro aan omzet gekost in het derde kwartaal.

Oeigoeren en mensenrechten

In Azië verkocht Adidas de afgelopen periode 8 procent minder en in China zelfs bijna 15 procent. Adidas benadrukte geen katoen te gebruiken uit Xinjiang. Daar worden volgens mensenrechtenorganisaties veel Oeigoeren vervolgd, die dan dwangarbeid moeten verrichten in de textielsector. Eerder dit jaar laaide de woede onder nationalistische Chinezen over dit soort verklaringen weer op en werd onder meer opgeroepen tot een boycot van het Duitse sportmerk.

Ook H&M onder vuur

Op social media was vooral H&M, samen met andere westerse merken, het mikpunt van veel Chinezen. In maart sloot H&M nog een aantal winkels in China vanwege de storm van kritiek op uitlatingen van de modeketen.

De omzet van Adidas steeg in het derde kwartaal overigens wereldwijd met ruim 3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, naar bijna 5,8 miljard euro. Vooral in Europa en Noord-Amerika waren de opbrengsten hoger. De nettowinst groeide met 70 procent naar 984 miljoen euro. Daarvan was ongeveer de helft te danken aan eenmalige baten die vooral te maken hebben met de verkoop van Reebok. De boycot van China is dus prima opgevangen.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.