Pim Jansen
Pim Jansen Auto's 26 jan 2024
Leestijd: 4 minuten

Wintersport met elektrische auto of op brandstof: wat is goedkoper?

Veel mensen switchen naar een elektrische auto. Maar welke aandrijfvorm is eigenlijk het voordeligst als je op wintersport gaat? Een EV of een benzineauto? Of toch een ouderwetse diesel?

Dat is uiteraard lastig te bepalen. De ene benzineauto is dorstiger dan de andere, net als dat de ene elektrische auto een hoger verbruik heeft dan de ander. In de praktijk ligt het dus iets gecompliceerder dan ons theoretische voorbeeld.

Op wintersport met elke aandrijflijn

Om er toch iets zinnigs over te kunnen zeggen, nemen we één model, dat met elke aandrijfvorm leverbaar is: de BMW X3. Deze kun je als een van de weinige automodellen nog kopen met dieselmotor. De overheid maakt het echter fiscaal erg onaantrekkelijk om diesel te rijden. Toch nemen we de dieselvariant mee in deze verbruiksvergelijking.

Wintersport EV elektrische auto BMW iX3
Een BMW X3 als dieselvariant. (Afbeelding: BMW)

Verder is de BMW X3 natuurlijk gewoon leverbaar met benzinemotor en zelfs als elektrische auto in de vorm van de iX3. Dat laatste is niet ideaal, omdat modellen die vanaf het begin af aan als EV zijn ontwikkeld, vaak iets efficiënter zijn. De iX3 is dat niet. Wel kiezen we in alle gevallen (waar mogelijk) voor de zuinigste variant.

Rit van 1.000 kilometer met een EV, benzine en diesel

Ga je op wintersport naar Oostenrijk, dan moet je al gauw 1.000 kilometer rijden. We gaan er in dit voorbeeld vanuit dat we alle BMW’s in Nederland voor vertrek voltanken of -laden. De BMW sDrive18d heeft een dieseltank van 65 liter. Om die vol te gooien, ben je in Nederland op dit moment 123 euro kwijt.

In de xDrive20i, de zuinigste benzinevariant, vind je eveneens een 65-litertank. Om deze volledig met benzine te vullen ben je 127,80 euro kwijt. We gaan ervanuit dat je de elektrische iX3 thuis oplaadt voor vertrek, want dat is het goedkoopst.

Elektrische auto thuis opladen het goedkoopst

Energieprijzen variëren per huishouden, maar we gaan uit van 0,27 euro per kWh, het gemiddelde in januari 2024. De accu in de iX3 heeft een netto capaciteit van 74 kWh, wat in theorie neerkomt op 20 euro. In de praktijk spelen laadverliezen nog een rol, maar die zijn relatief beperkt en lastig te meten, dus die rekenen we dat in dit voorbeeld voor het gemak niet mee.

Wintersport EV elektrische auto BMW iX3
De elektrische BMW iX3. (Afbeelding: BMW)

Vervolgens duiken we de snelweg op richting Oostenrijk. De sDrive20i (de benzinevariant) verbruikt volgens BMW 1 op 13,2. Dat betekent dat na zo’n 800 kilometer bijgetankt zou moeten worden. Om de resterende kilometers te halen, moet in Duitsland (bij actuele prijzen) nog voor zo’n 20 euro bijgetankt worden. Wat de totale kosten voor een rit van 1.000 kilometer (in theorie) op ruim 147 euro uit laten komen.

Prijs van snelladen met je EV

De BMW iX3 verbruikt op papier 17,5 kWh per 100 kilometer (wat niet eens heel verkeerd zou zijn voor een EV van dit formaat). Voor een rit van 1.000 kilometer zou dat een totaal stroomverbruik van 175 kWh betekenen. In Duitsland zou dus aan de snelladers nog ruim 100 kWh bijgeladen moeten worden. Bij Fastned-laders langs de Duitse snelweg betaal je momenteel 0,69 euro per kWh, wat neerkomt op bijna 70 euro. In totaal zou de EV dus slechts 90 euro verbruiken tijdens de rit naar de wintersport.

Winterbanden verplicht voor wintersporters: 3 voordelige opties

Het opgegeven verbruik van de diesel bedraagt 1 op 17,9. In theorie zou de diesel 1.000 kilometer dus op één tank kunnen halen. Gaan we van dit verbruik uit, dan is slechts 56 liter diesel nodig, ofwel zo’n 106 euro. Als je hem thuis niet helemaal vol tankt, maar zorgt dat-ie bijna leeg is als je de grens met Duitsland oversteekt om daar vervolgens voordeliger te tanken, ben je nog goedkoper uit. Helaas worden diesels zo belast, dat het voor de meesten geen interessante keuze is.

Theorie versus praktijk

Wellicht bespeurde je in deze tekst hier en daar al een slag om de arm, want dit is allemaal zeer theoretisch. In de praktijk spelen – met name bij de elektrische auto – buitentemperatuur, neerslag, snelheid, type band en hoogteverschillen een enorme rol. Ook opgegeven verbruik klopt lang niet altijd met de werkelijkheid. Het is dus allemaal niet zo zwart-wit als het misschien lijkt. Wel geeft het een beetje een indruk van verbruik en verbruikskosten die verschillende aandrijfvormen met zich meebrengen.

Zoek je overigens nog een veel goedkopere auto die je voor veel minder geld naar de wintersport brengt? Check dan deze zuinige occasion.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.