Coen Grutters
Coen Grutters Auto's & Motoren 1 okt 2023
Leestijd: 3 minuten

We testten Lucid Air-EV en de goedkoopste variant is onze favoriet

Manners was afgelopen week in het Zürich, om daar te rijden met de Lucid Air. Een bijzonder model, want de goedkoopste uitvoering blijkt de beste te zijn.

Lucid is een vrij jong bedrijf uit de Verenigde Staten en probeert net al veel andere opkomende autofabrikanten, een deel van de EV-markt te veroveren. Lucid richt zich op het sportieve premium segment.

1.111 pk sterke Tesla Model S Plaid-concurrent

Dat werd snel duidelijk toen zijn eerste model ten tonele verscheen: de Lucid Air Dream Edition. Een oersterke sedan met maar liefst 1.111 pk die zich qua prestaties meet aan de Tesla Model S Plaid. Naast het gigantische vermogen, had deze indrukwekkende uitvoering ook een gigantisch prijskaartje van maar 222.000 euro.

Lucid Air Touring Pure Dream Edition Sapphire Tesla Model S Plaid review test
(Afbeelding: Manners)

Wij waren dus met name benieuwd naar de goedkopere Lucid Air-modellen die de Amerikaanse EV-fabrikant had aangekondigd. Deze vormen de nieuwe Lucid Air-line up, aangezien de Dream Edition wordt uitgefaseerd. Met minder (maar nog altijd ruim voldoende) vermogen en een vriendelijkere prijs lijkt dit een aantrekkelijkere deal.

Instapversie met waanzinnige specificaties

Maak je overigens geen illusies, voor het instapmodel moet je nog altijd diep in de buidel tasten. Deze Lucid Air Pure kost 115.000 euro. Daarvoor krijg iets minder pk’s (487), maar nog altijd onwijs goede EV-techniek. Dankzij het 900-volt laadsysteem is snelladen met meer dan 300 kW mogelijk, meer dan de 250 kW waartoe de Tesla Model S Plaid in staat is. Bovendien heb je meer range dankzij het efficiënt verpakte 92 kWh-accupakket. Op één lading kun je, afhankelijk van de wielgrootte, tot 725 kilometer rijden.

Lucid Air Touring Pure Dream Edition Sapphire Tesla Model S Plaid review test
Even bijladen naast een Tesla Model Y. (Afbeelding: Manners)

Boven de Pure staat de Lucid Air Touring. Dit is de uitvoering waar wij mee op pad gingen. De range, het accupakket en de laadmogelijkheden zijn hetzelfde, maar het vermogen ligt wat hoger. De Touring-variant heeft namelijk 629 pk, genoeg om in 3,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur te sprinten. Als we het gaspeda… ehh, stroompedaal intrappen, schieten we met een rotvaart vooruit.

Lucid Air als premium sportsedan

De kersverse fabrikant vergelijkt zichzelf graag met de bekende premium merken zoals Mercedes en BMW. Hoewel het interieur, zeker voor een eerste poging, er niet verkeerd uitziet, is dit nog niet op datzelfde niveau. Wel waren we erg onder de indruk van het beeldige panoramadak, dat vanaf de Touring-uitvoering optioneel leverbaar is.

Lucid Air-uitvoering Vermogen Actieradius Acceleratie
0 – 100 km/h
Vanafprijs
Pure 487 pk 660 – 725 km 4,0 sec. €115.000
Touring 629 pk 648 – 725 km 3,6 sec. €134.000
Grand Touring 830 pk 783 – 839 km 3,2 sec. €165.000
Dream Edition 1.111 pk 799 – 861 km 2,7 sec. €222.000
Sapphire 1.234 pk N.n.b. 1,9 sec. $249.000*
in de VS

Hoewel deze Lucid Air Touring al in staat is tot buitensporige prestaties, is er nog een model hierboven: de Grand Touring, oftewel GT. Deze heeft 830 pk en sprint in slechts 3,4 seconden naar 100 kilometer per uur. Daarnaast heeft-ie een actieradius tot wel 839 kilometer.

Hoe goedkoper, hoe beter

Toch zouden we die niet aanraden. Voor de Lucid Air GT betaal je minimaal 164.000 euro en daarmee is hij fors hoger geprijsd dan de Pure en Touring. Daarnaast snoept het grotere 112 kWh-accupakket in deze elektrische auto van de ruimte voor passagiers van de achterbank. Hoe dat zit, zie je in de video hieronder.

Het blijft niet enkel bij deze modellen. Het merk heeft al een nieuw topmodel aangekondigd: de Lucid Air Sapphire. Dit model moet de Dream Edition opvolgen en krijgt 1.234 pk. Daarmee sprint hij in een ongekende 1,89 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur, dat is bijna net zo snel als het wereldrecord van deze elektrische hypercar.

Lucid Air voor minder dan 100.000 euro op komst

Allemaal leuk en aardig, maar dat wordt wederom een EV die de meesten niet zullen kunnen betalen. Om die reden is Lucid ook bezig met een goedkopere versie van zijn instapper, de Pure. De Lucid Air Pure is er nu nog enkel als vierwielaadrijver, maar een achterwielaangedreven variant is op komst. Doordat deze variant slechts één elektromotor heeft, hoopt Lucid hem voor minder dan 100.000 euro in de markt te kunnen zetten en zal de actieradius zelfs iets groter zijn. Dat klinkt als de beste deal.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.